Pe 17 iunie 1910, o zi memorabilă pentru istoria noastră: Aurel Vlaicu (1882-1913) a realizat primul zbor al unui aeroplan românesc, proiectat, construit și pilotat de el însuși, pe dealul Cotrocenilor din București.
Vlaicu a urmat liceul la Sibiu. Deși nu era un elev eminent, talentul său tehnic era incontestabil. Încă din școală, a inventat un automobil cu aburi, suferind un accident traumatizant. La Budapesta, unde a practicat ceasornicăria, transformase mica sa locuință într-un atelier de reparat ceasuri, devenind foarte iubit de colegi pentru abilitățile sale. Se întreținea reparând ceasurile de buzunar ale colegilor. Vlaicu vorbea fluent germana și maghiara și a intrat în contact cu numeroși intelectuali de seamă ai epocii.
În domeniul aviației, după numeroase încercări cu motoare cu explozie alimentate cu praf de pușcă, s-a concentrat asupra motorului cu benzină, dedicându-se studiilor din München pentru a elucida problemele aviației.
Revenit în țară, Vlaicu a proiectat și construit planorul “Vlaicu-1909” pentru zboruri demonstrative. În 1910, cu mari eforturi, a creat aparatul “Vlaicu I”, pe care l-a testat cu succes pe izlazul de la Cotroceni, pe 17 iunie.
“Bucuria cea mai mare am simțit-o când am zburat pentru prima oară la Cotroceni. Nu m-am ridicat atunci mai sus de 4 metri. Cu toate acestea, nici Alpii nu mi-i închipuiam mai înalți ca înălțimea la care mă ridicasem eu. Fiindcă 4 metri erau atunci pentru mine un record formidabil, un record care îmi consacra mașina. Zburasem. Și asta era principalul”, a declarat Aurel Vlaicu într-un articol, imediat după reușita sa.
Această poveste fascinantă a unui pionier al aviației românești rămâne un exemplu de curaj și inovație, demonstrând că visele pot deveni realitate prin îndrăzneală și perseverență.
Cosmin Pop
Ce inspirație aduce povestea lui Aurel Vlaicu! Cum crezi că ar fi influențat România și lumea dacă ar fi trăit mai mult?