Primăria Târgu Mureș este unul dintre cei mai mari angajatori din oraș, iar cheltuielile salariale sunt aproape la fel de mari ca și bugetul de dezvoltare al orașului. În ultima perioadă, la nivel central se vorbește tot mai mult inclusiv despre reducerea personalului din instituțiile publice. Politicienii aflați la guvernare vehiculează cifre între 10 și 20% din personal. Nu știm dacă acest lucru se va întâmpla și în Primăria Târgu Mureș, însă știm un lucru: cheltuiala cu salariile este foarte mare, iar serviciile oferite în schimb cetățenilor lasă de dorit. Într-o epocă a digitalizării, târgumureșenii, dar mai ales firmele din oraș, se așteaptă ca relația cu autoritatea locală să fie complet digitalizată, astfel încât nici măcar să nu mai fim nevoiți să interacționăm cu vreun funcționar, ci doar să utilizăm o aplicație. Toată activitatea ar trebui să fie 100% transparentă, accesibilă oricui. Astfel, oamenii și firmele câștigă timp, bani, încredere și dispare orice fel de suspiciune privind incompetența sau corupția.

Am analizat cifrele oficiale, iar comparând cu alte instituții publice și cu mediul privat, putem observa câteva concluzii esențiale despre felul în care aceste salarii influențează finanțele orașului.

Un buget dezechilibrat

Conform ultimei hotărâri a Consiliului Local privind execuția preliminară a bugetului pe 2024, din decembrie, cheltuielile salariale au atins suma de 134.700.000 de lei, ceea ce reprezintă 23,26% din totalul bugetului orașului. Această valoare reflectă o presiune semnificativă asupra secțiunii de funcționare a bugetului.

Pentru 2024, bugetul total al orașului a fost de 625.835.000 de lei, cu o alocare de 449.725.000 lei pentru secțiunea de funcționare (71,8% din buget) și 176.110.000 lei pentru secțiunea de dezvoltare (28,2% din buget).

Este evident că bugetul de salarii se apropie de cel destinat dezvoltării, explicând de ce orașul întâmpină dificultăți în modernizare. O reducere de 20% a angajaților din Primăria Târgu Mureș ar putea aduce o economie imediată de 27 milioane de lei (peste 5 milioane de euro), bani ce ar putea fi direcționați către proiecte de dezvoltare urbană.

Cine câștigă cel mai mult în Primăria Târgu Mureș?

Salariile din Primărie variază considerabil, cele mai mari fiind deținute de funcțiile de conducere. Primarul municipiului este cel mai bine plătit oficial al instituției, cu o indemnizație lunară brută totală de 25.380 lei, sumă ce include o majorare de 25% conform legislației în vigoare. Viceprimarii au o indemnizație lunară brută de 22.560 lei, situându-se imediat în urma primarului. Consilierii locali beneficiază de o indemnizație lunară brută de 2.070 lei, reprezentând 10% din indemnizația primarului.

Funcțiile publice de conducere au salarii de bază consistente. Printre cele mai mari remunerații se numără: secretarul general al primăriei: 18.400 lei brut/lună; directorii executivi și adjuncți: între 18.400 lei și 17.562 lei brut/lună; şefii de servicii: 15.750 lei brut/lună; şefii de birou: 14.438 lei brut/lună.

Salariile funcționarilor publici de execuție variază semnificativ în funcție de gradul profesional și gradație. De exemplu, un auditor superior are un salariu brut cuprins între 10.212 lei (gradația 0) și 12.718 lei (gradația 5). Un consilier juridic superior câștigă între 9.083 lei și 11.312 lei, în timp ce un debutant primește între 3.833 lei și 4.776 lei. Referenții de specialitate cu studii medii au salarii mai mici, debutând de la 3.492 lei brut.

Pe partea de personal contractual, remunerațiile sunt similare funcțiilor publice, dar există câteva excepții: administratorul public are un salariu brut de 18.400 lei. Directorii au salarii între 17.614 lei și 14.018 lei, în funcție de grad. Alte funcții, precum șoferii sau portarii, au salarii de bază pornind de la 3.300 lei brut.

Angajații din Primăria Târgu Mureș beneficiază de diverse sporuri și indemnizații cum ar fi: îndemnizația de hrană: 347 lei lunar. Vouchere de vacanță: 1.600 lei anual, pentru angajații cu salarii lunare nete sub 8.000 lei. Voucherele de vacanţă au fost acordate şi în 2024 inclusiv însă, conform Ordonanţei trenulet  angajaţii de la stat nu vor primi în 2025 aceste beneficii. Sporuri pentru condiții de muncă: între 10% și 15% din salariul de bază. Indemnizație pentru titlul științific de doctor: 950 lei lunar.

Funcțiile de execuție includ salarii variate în funcție de grad și experiență. De exemplu, un consilier juridic superior câștigă între 9.083 lei și 11.312 lei, în timp ce un debutant primește între 3.833 lei și 4.776 lei brut.

Cum se compară cu alte instituții publice și mediul privat?

Comparativ cu alte instituții publice din oraș, salariile din Primăria Târgu Mureș sunt competitive. La nivelul Consiliului Județean Mureș, funcțiile similare de conducere beneficiază de salarii similare, cu diferențe minore datorate atribuțiilor specifice județului. Totuși, în cadrul altor instituții publice, precum cele medicale sau de învățământ, salariile pentru personalul auxiliar sunt semnificativ mai mici, variind între 3.000 lei și 6.000 lei brut.

În sectorul privat, salariile pentru poziții de management în companiile locale sunt considerabil mai mici. De exemplu, salariile medii pentru poziții de management variază între 8.000 și 12.000 lei brut, mult sub nivelul primarului sau al directorilor executivi din Primărie. Angajații în poziții de execuție din mediul privat, precum contabili sau specialiști HR, primesc salarii între 4.000 și 7.000 lei brut, deși în IT acestea pot depăși 10.000 lei brut.

Cât ne costă funcționarea și ce rămâne pentru dezvoltare?

Distribuirea bugetului este una dintre provocările principale pentru administrația Târgu Mureș. Cu peste 71% din buget alocat secțiunii de funcționare, fondurile pentru dezvoltare sunt limitate la doar 28,2%. Această situație este accentuată de cheltuielile salariale, care se apropie de valoarea totală alocată dezvoltării (176.110.000 lei). În același timp, reducerea cheltuielilor salariale prin diminuarea personalului cu 20% ar genera economii de 27 milioane de lei (aproximativ 5 milioane de euro), bani care ar putea fi investiți în proiecte prioritare, precum modernizarea infrastructurii sau dezvoltarea transportului public.

Care e direcția orașului? Stagnăm sau ne dezvoltăm

Salariile din Primăria Târgu Mureș sunt aliniate legislației naționale, însă ridică semne serioase de întrebare cu privire la sustenabilitatea bugetului local și impactul profund asupra dezvoltării orașului. Cu un buget dezechilibrat, Târgu Mureș riscă să rămână blocat într-o stagnare economică și urbanistică. Cei pe care i-am ales, consilierii locali și primarul, au acum două opțiuni: fie demonstrează curajul de a face schimbări profunde, prin reducerea posturilor de conducere supradimensionate și optimizarea celor de execuție, fie aleg să rămână pasivi, ascunși în confortul funcțiilor lor, sperând că până la următoarele alegeri locale nimeni nu le va cere socoteală.

Realitatea este dură: doar orașele care au avut parte de aleși locali curajoși, determinați și cu o viziune clară asupra viitorului au reușit să se dezvolte. Este nevoie de curaj pentru a lua măsuri drastice, chiar dacă acestea sunt nepopulare, și de viziune pentru a înțelege direcția corectă spre care trebuie să se îndrepte o comunitate. Fără astfel de lideri, Târgu Mureș riscă să piardă nu doar oportunități, ci și încrederea celor care, zi de zi, își duc traiul în acest oraș. Schimbarea nu mai este o opțiune, ci o necesitate urgentă.

Nivelul salariilor brute prezentate în acest articol este conform listei funcțiilor din cadrul Aparatului de specialitate al Primarului Târgu Mureș și serviciile publice din subordine, potrivit art. 33 alin.1 din Legea-cadru nr.153/2017 cu modificările și completările ulterioare, situație publicată la 30.09.2024.

Conform referatului de specialitate al proiectului privind aprobarea organigramei Primăriei Târgu Mureş, din vara anului trecut, instituţia avea la acea dată 699 posturi/funcții aprobate (funcții care implică prerogative de putere publică/regim contractual) alocate Aparatului de specialitate al Primarului, inclusiv structurilor cu personalitate juridică aflate sub autoritatea, coordonarea și finanţarea autorităților publice locale, identificate după cum urmează: Serviciul Public Ecologie, Peisagistică şi Salubrizare Urbană, Centrul de Cultură, Artă și Agrement Târgu Mureş, Direcția Fiscală Locală Târgu Mureș, Serviciul Public Administrația Grădinii Zoologice și a Platoului Cornești, Clubul Sportiv Municipal Târgu Mureş.

Dragoș Bardoși

UPDATE DREPT LA REPLICĂ

Luni, 3 februarie, Primăria Târgu Mureș a transmis redacției noastre un drept la replică referitor la acest articol. Redăm, mai jos, integral documentul transmis de Primăria Târgu Mureș.

Drept la replică – Clarificări privind cheltuielile salariale din Primăria Târgu Mureș

Ca urmare a articolului publicat pe 31 ianuarie 2025 în cotidianul Cuvântul Liber, intitulat „Salariile din Primăria Târgu Mureș, aproape cât bugetul pentru dezvoltarea orașului”, dorim să oferim clarificări pentru o informare corectă a cititorilor.

În ultimii ani, aparatul administrativ a fost reorganizat prin descentralizarea a șapte instituții – CSM, Centrul de Cultură, Artă și Agrement, Direcția Fiscală Locală, Administrația Sere și Parcuri, Poliția Locală, Grădina Zoologică și Direcția Asistență Socială. Aceste unități și-au dezvoltat structuri proprii, optimizând activitatea și sporindu-și eficiența.

Reducerea ponderii cheltuielilor salariale
Contrar afirmațiilor din articol, realitatea bugetară a municipiului Târgu Mureș reflectă o scădere constantă a ponderii cheltuielilor salariale din totalul bugetului, în perioada 2019-2024. Datele oficiale privind execuția bugetară sunt următoarele:

AnTotal cheltuieli (lei)Cheltuieli salariale (lei)Pondere (%)
2019314.436.86497.422.41830,98%
2020346.886.656105.011.60130,27%
2021382.846.990103.898.94627,14%
2022484.480.509106.959.48922,08%
2023734.217.963123.130.15216,77%
2024593.194.684133.862.26922,57%

Se poate observa că, începând din 2019, cheltuielile salariale au scăzut semnificativ ca procent din buget, ajungând la un minim de 16,77% în 2023, mult sub media altor municipii din România. Astfel, dacă în 2019 cheltuielile salariale reprezentau 30,98% din totalul cheltuielilor bugetare, în 2023 acest procent a scăzut semnificativ la 16,77%. Această reducere a ponderii cheltuielilor salariale arată că administrația locală a reușit să optimizeze resursele destinate personalului, concentrându-se totodată pe creșterea fondurilor alocate pentru dezvoltarea orașului.

Ca exemplu, în anul 2024, din totalul cheltuielilor salariale de 133.862.269 lei, un procent de 24,94% (echivalentul a 33.391.289 lei) este destinat salariilor personalului care își desfășoară activitatea în cadrul Direcției de Asistență Socială (DAS), al Dispeceratului Integrat de Urgență 112, al centrelor de zi și serviciilor comunitare pentru zonele marginalizate, al Adăpostului de Noapte, al Căminului pentru Persoane Vârstnice, precum și al îngrijitorilor persoanelor asistate la domiciliu și asistenților personali ai persoanelor cu handicap. Totodată, pentru funcționarea Poliției Locale au fost alocate fonduri în valoare de 19.805.458 lei, ceea ce reprezintă 14,79% din bugetul total alocat cheltuielilor salariale.

Este important de subliniat că personalul din cadrul Direcției de Asistență Socială este încadrat conform normativelor de personal și standardelor de funcționare impuse prin legislație, ceea ce înseamnă că numărul angajaților nu poate fi redus arbitrar de către autoritatea locală. Această realitate se înscrie într-un context mai amplu, marcat de o tendință constantă, în ultimii ani, de descentralizare a atribuțiilor în domeniul social către administrațiile locale.

Printr-un management eficient al bugetului, Primăria a asigurat resurse financiare suplimentare pentru investițiile necesare modernizării orașului adaptate nevoilor comunității.

Creșterea investițiilor și a absorbției fondurilor europene

În perioada 2021-2024, Primăria Târgu Mureș a alocat părți tot mai mari din buget către investiții și proiecte de modernizare.

Un exemplu în acest sens este creșterea constantă a cheltuielilor destinate investițiilor. Astfel, în 2019, municipiul a alocat aproximativ 21,46 milioane lei pentru investiții, iar până în 2023 suma a crescut la 65,4 milioane lei. Această tendință ascendentă evidențiază o concentrare tot mai mare a resurselor financiare pentru proiecte care vizează îmbunătățirea infrastructurii și creșterea calității vieții locuitorilor orașului.  Investițiile au vizat atât dezvoltarea infrastructurii rutiere, cât și modernizarea altor domenii esențiale, cum ar fi educația, transportul public și facilități publice.

Un alt element semnificativ care susține viziunea de dezvoltare a orașului este creșterea substanțială a fondurilor europene atrase de Primăria Târgu Mureș. În 2023, nivelul fondurilor europene per locuitor a ajuns la un record de 2.125 lei, comparativ cu doar 81 lei pe locuitor în anii dinainte de 2020. Aceste fonduri au fost direcționate către proiecte esențiale pentru modernizarea orașului, precum reconsolidarea, modernizarea și dotarea școlilor, extinderea și modernizarea transportului public, dezvoltarea infrastructurii rutiere, construirea de piste pentru biciclete și trotinete. Acest flux considerabil de fonduri externe reprezintă un plan coerent de dezvoltare pe termen lung, care pune accent pe crearea unei infrastructuri urbane durabile și pe îmbunătățirea condițiilor de trai ale târgumureșenilor.

AN201920202021202220232024
TOTAL CHELTUIELI314.436.864,00346.886.656,00382.846.990,00484.480.509,00734.217.963,00593.194.684,00
CHELTUIELI SALARIALE97.422.418,00105.011.601,00103.898.946,00106.959.489,00123.130.152,00133.862.269,00
PONDERE %30,9830,2727,1422,0816,7722,57
REPARATII CURENTE40.378.941,0031.559.134,0025.989.528,0049.474.789,0063.843.796,0027.664.115,00
PONDERE %12,849,106,7910,218,704,66
INVESTITII21.459.952,0022.477.856,0026.830.084,0035.769.025,0065.420.106,0052.677.577,00
PONDERE %6,826,487,017,388,918,88
PROIECTE EUROPENE7.980.058,0027.444.510,0010.418.609,0065.220.489,00246.573.023,0067.859.007,00
PONDERE %2,547,912,7213,4633,5811,44

Administrația locală continuă să-și optimizeze cheltuielile cu personalul, asigurând totodată resurse financiare importante pentru proiectele de dezvoltare urbană, modernizare și creșterea calității vieții locuitorilor.

Vă rugăm să luați act de aceste precizări și să le aduceți la cunoștința cititorilor dumneavoastră.

Serviciul de Relații interne și înternaționale