La nivel naţional, sumele ahitate de oamenii politici şi de partide în ultimele trei luni sunt colosale, perioada incluzând cele două campanii electorale pentru alegerile prezidenţiale şi parlamentare.
O medie de 150.000 de euro pe zi – atât a încasat Meta în ultimele 30 de zile pentru publicitate pe teme politice și/sau sociale, de la entități din România. 34.597.717 milioane de lei – adică aproximativ 6.95 milioane de euro – au fost plătiți, în ultimele trei luni. Dintre aceștia, 22.429.383 – adică peste 4.5 milioane de euro – au fost plătiți doar în ultimele 30 de zile.
Datele sunt extrase din Biblioteca de Reclame care este un spațiu în care se pot căuta anunțuri care se desfășoară în cadrul Produselor Meta. Acesta îți permite să obții informații despre reclamele pe care le întâlnești.
„Pentru toate reclamele, ai posibilitatea de a căuta anunțuri active în prezent în cadrul Produselor Meta. În cazul reclamelor legate de subiecte sociale, alegeri sau politică, poți căuta chiar și anunțuri inactive (care nu mai sunt difuzate în cadrul Produselor Meta). Transparența este o prioritate pentru noi, deoarece ne ajută să prevenim interferențele în procesul electoral. În acest sens, Biblioteca de reclame furnizează informații suplimentare despre aceste anunțuri, inclusiv despre cine le-a finanțat, perioada de cheltuieli și impactul acestora pe segmente demografice variate. Ne păstrăm aceste reclame în bibliotecă timp de 7 ani”, se arată în descrierea făcută de cei de la Meta librăriei.
Am vrut să vedem cât au cheltuit partidele şi oamenii politici, punctual, potrivit datelor înregistrate în această librărie, date care sunt accesibile oricui doreşte să le verifice on-line.
Top la nivel naţional
Datele sunt înregistrate în funcţia de pagina care a plătit reclama şi conţin valoarea acesteia şi numărul de reclame rulate. Aşadar, în ultimele 90 de zile, pe primul loc în topul naţional se află pagina Elena Lasconi (USR), cu un număr de 1186 de reclame rulate, valoarea acestora fiind de 3.542.831 de lei. Pe locul al doilea se află Marcel Ciolacu (PSD) cu 721 de reclame rulate, valoarea acestora fiind de 2.191.864 de lei, iar pe locul 3 se află George Simion (AUR) cu 547 de reclame rulate a căror valoare se ridică la suma de 1.187.751 de lei.
De notat că între aceste prime trei locuri şi ocupantul locului 4, respectiv Partidul Social Democrat este o diferenţă considerabilă. Astfel, PSD a rulat 169 de reclame în ultimele 90 de zile, cu o valoare de 969.522 de lei. Diferenţa se adânceşte când ne uităm la ocupantul locului 5, Partidul REPER cu 219 reclame rulate, dar a căror valoare este mai mică decât cea a ocupantului locului 4, respectiv 649.115 lei.
Gliga şi Dobre în topul cheltuielilor pe judeţul Mureş
În ceea ce priveşte politicienii şi partidele politice din judeţul Mureş, cea mai mare sumă este înregistrată în dreptul Dumitriţei Gliga (PSD). Aceasta ocupă locul 43 în topul general cu 80 de reclame rulate pentru care a achitat 114.146 de lei. Următorul în top, respectiv pe locul 98 la nivel naţional, este Ciprian Dobre cu 55 de reclame rulate, valoarea acestora fiind de 53.178. locul 3 pe judeţ, 114 naţional, îi revine lui Lucian Mărginean (PSD) cu 26 de reclame rulate a căror valoare se ridică la 47.005 lei.
La o distanţă considerabilă faţă de primii trei o găsim pe Mara Togănel (PNL), locul 227 în topul naţional, cu 28 de reclame rulate pentru care a achitat 25.621 lei. Aceasta este urmată de Marius Paşcan (Forţa Dreptei Mureş) cu 42 de reclame pentru care a cheltuit 11.901 lei.
În ceea ce priveşte reclamele achiziţionate în contul partidelor, pe primul loc din judeţul Mureş se află PNL cu 9 reclame, valoarea fiind de 7.730 de lei. Pe locul 2 îi găsim pe cei de la REPER Mureş cu 15 reclame cu o valoare de 4.679 de lei, iar pe locul 3 pe cei de la AUR cu o reclamă rulată pentru care au plătit 600 de lei.
Puteţi accesa datele complete la următorul link: https://shorturl.at/beve6
Sanda Viţelar