„Istoria ne chiamă la fapte. Mersul iresistibil al civilizaţiunii omeneşti a scos şi neamul nostru românesc din întunerecul robiei la lumina cunoştinţei de sine. […] Toate neamurile din preajma noastră şi-au determinat viitorul prin rezoluţiuni în conformitate cu sufletul lor naţional. E rândul nostru acum.”
Astfel era anunţată Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia în ziarul Unirea, cu doar câteva zile înainte de 1 decembrie 1918.
Printre miile de oameni care au răspuns chemării patriotice s-a numărat şi Samoilă Mârza, întors de pe front cu doar patru zile înainte. Printr-un joc al hazardului, el a rămas în istorie drept singurul fotograf care a reuşit să imortalizeze Marea Unire.
Astăzi realizăm o fotografie în câteva fracţiuni de secundă. Durează poate mai mult să scoatem telefonul din geantă decât să realizăm fotografia respectivă. La 1918 situaţia nu era deloc aceeaşi. Aparatele de fotografiat de atunci erau nişte instrumente mari, de lemn, cu burduf. Ele trebuiau poziţionate pe un trepied, iar condiţiile de lumină pentru a se putea realiza o fotografie de calitate erau extrem de importante.
Desigur, organizatorii Marii Adunări Naţionale nu erau preocupaţi de a se promova pe reţele de socializare. Totuşi, ei au antamat un fotograf pentru a imortaliza momentul, pe germanul Arthur Bach. Din motive necunoscute, însă, acesta nu s-a mai prezentat la eveniment.
Samoilă Mârza a fost recrutat în armata austro-ungară şi trimis pe frontul din Galiţia. În 1916, odată cu intrarea României în luptă, a fost trimis pe frontul din Italia, acolo fiind încadrat în serviciul topografic şi fotografic al armatei.
Sfârşitul războiului l-a determinat să se îndrepte spre Viena, ca urmare a retragerii militarilor români.
În capitala Austriei, pe 14 noiembrie 1918, a reuşit să fotografieze sfinţirea primului steag tricolor al Consiliului Naţional Român Central.
Două săptămâni mai târziu, pe 29 noiembrie, a revenit în România, urmând ca pe 1 decembrie să parcurgă cu bicicleta drumul de 11 kilometri din satul natal până la Alba Iulia.
Nici vremea mohorâtă, nici aparatul greoi, cu burduf extensibil şi trepied, nu l-au împiedicat să asiste la Marea Adunare.
Fără acreditare, fără poze din Sala Marii Uniri
Există doar cinci fotografii ale momentului de la Alba Iulia, niciuna însă din Sala Marii Adunări. Asta pentru că Mârza nu avea acreditare de delegat şi nu a putut intra în sală.
Din fericire, Samoilă Mârza a avut inspiraţia de a realiza cinci clişee (imagini fotografice negative): trei cu mulţimile care asistau la evenimentul istoric, pe Platoul Romanilor, şi două cu tribunele oficiale, la care au luat cuvântul dr. Aurel Vlad, preşedinte al Consiliului Naţional Român, Episcopul greco-catolic Iuliu Hossu şi Episcopul ortodox de Caransebeş Miron Cristea.
Sanda Viţelar