Amalia Vasilescu

Dublu campion național absolut de raliuri, Bogdan Marișca – actual component al echipei clujene Napoca Rally Academy – este cel mai longeviv pilot din Campionatul Național de Raliuri al României. Elevii mureșeni au avut ocazia să-l cunoască la evenimentul de lansare a campaniei „Be Cool. Keep it Safe!”, un proiect dedicat siguranței rutiere pentru copii și tineri. În mod concret, Bogdan a prezentat un workshop ce a contribuit substanțial la consolidarea cunoașterii în domeniu, o resursă proaspătă, care a oferit o bază documentară bogată în repere foarte utile. Cu siguranță, elevii, viitorii șoferi, au găsit suficiente argumente pentru a înțelege și aprofunda regulile siguranței în trafic.

Sala Festivă a Colegiului Național „Alexandru Papiu Ilarian” din Târgu Mureș a găzduit marți, 19 noiembrie, începând cu ora 11.00, evenimentul de lansare a campaniei „Be Cool. Keep it Safe!”, un proiect dedicat siguranței rutiere pentru copii și tineri. La eveniment au participat directoarea Colegiului Național „Alexandru Papiu Ilarian” din Târgu Mureș, Cristina Ligia Someșan, Claudia Griech, director general E.ON Energie România, Andrei Ștefănescu, director general adjunct E.ON Energie România, comisar-șef de poliție Gabriela Pîncă – Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității, prof. Paula Dărăban, inspector școlar general ISJ Mureș, Ana Marișca, soția pilotului, comisar-șef de poliție Andone Marius, șeful Biroului Drumuri Europene și Naționale din cadrul Serviciului Rutier ISJ Mureș, inspector-șef ISU Mureș, general de brigadă Handrea Călin-Ioan, dr. Adrienne Nemeth și dr. Andrei Modiga.

Cauzele principale ale producerii accidentelor în care tinerii din grupa de vârstă 18-20 de ani sunt implicați sunt: nerespectarea distanței între vehicule, neacordarea de prioritate altor vehicule, viteza excesivă sau neadaptată la condițiile de drum, abaterile bicicliștilor și circulația pe sensul opus. Aceste cauze au drept urmări decese, răniri grave și răni ușoare, a explicat Bogdan Marișca. Una dintre cele mai mari îngrijorări cu privire la siguranța rutieră a copiilor este neatenția copilului și lipsa de asigurare la traversare, alături de neatenția șoferilor, lipsa de prevenție și traversarea prin locuri nepermise. Workshopul prezentat a răspuns direct acestor provocări, oferind imagini și filmări chiar de la locul accidentelor, cu impact vizual și emoțional, care au demonstrat ce înseamnă lipsa de experiență și teribilismul la volan.

Accidentele traumatice sunt evenimente care depășesc posibilitatea de reacție, se desfășoară într-o manieră subită și imposibil de anticipat, o experiență violentă în cursul căreia integritatea fizică a unei persoane este amenințată. Traumatismul poate fi provocat direct sau indirect prin lovire, cădere, decelerare, obiecte penetrante, tăioase, contondente, care pot genera contuzii, plăgi, hematoame, arsuri, entorse, luxații și fracturi. Da, există și cazul în care o mașină a intrat frontal într-o mașină de deszăpezit; în urma impactului, patru capete au fost tăiate.

„O românească“ fatală
Comportamentul nostru rutier, ca pietoni sau conducători auto, este un comportament învățat, în special din familie și din ceea ce se practică în societate. Ca atare, probabilitatea ca, într-un anumit context, să manifestăm o anumită devianță, încurajați de un context favorabil de tipul „o românească”, este semnificativ mai mare la cei lipsiți de experiență și, implicit, de o anumită anticipare a riscurilor.

Bogdan Marișca nu a venit cu mâna goală, ci cu un simulator de impact frontal, pe care l-a amplasat în curtea liceului. Astfel, rând pe rând, elevii au simțit pe pielea lor forța unui impact frontal la doar 15-16 km/oră, un experiment inedit care i-a făcut să se gândească de două ori înainte de a mai ignora regulile de circulație. A doua oară, niciunul nu a mai vrut să urce. „Dacă te-ar fi luat prin surprindere, impactul l-ai fi resimțit și mai puternic de atât. Dar tu erai cu picioarele în podea și pregătit, oarecum”, a explicat Bogdan Marișca.

Totodată, pilotul a recunoscut că bărbații se angajează mai des în situații de risc, de adrenalină și de senzațional atunci când se află la volan, și adoptă un comportament mult mai agresiv decât femeile, neanticipând riscurile majore ale acestui stil neproductiv de a conduce.

„Am încercat să cenzurăm din imaginile livrate, pentru că sunt altele și mai șocante, din realitatea noastră de zi cu zi. Ceea ce am văzut noi astăzi sunt imagini din România, cu accidente și situații critice ce au avut loc în jurul nostru. Pentru grupa de vârstă de la 16 ani până spre 30 de ani, principala sursă de risc în lumea civilizată vine din accidentele rutiere”, a menționat Bogdan Marișca.

Centura de siguranță face diferența
Purtarea centurii de siguranță auto, conform legislației, inclusiv pe locurile din spate, este nu doar o obligație legală în România, ci și o măsură vitală pentru protejarea vieții și integrității fizice a tuturor ocupanților vehiculului. Și în acest sens, au fost prezentate imagini filmate de la locul unor accidente ce puteau fi evitate dacă centura de siguranță era folosită, imagini în care șoferul zbura efectiv pe geam. Căderile în cap sunt cele mai agresive, duc la fracturarea coloanei vertebrale și paralizie.

În cadrul workshopului a fost dat ca exemplu Ciprian Lupu, a cărui viață i s-a schimbat la 18 ani, după un accident în vacanță, la mare. În vara anului 2002, acesta a alergat de pe plajă în apă, valul s-a retras, iar el, din alergare, a sărit cu capul înainte. Apa avea adâncime mică, iar șocul a fost transmis către coloana vertebrală.

Partenerii proiectului
E.ON România este partener în proiectul „Be Cool. Keep it Safe!”, inițiat de pilotul de raliuri Bogdan Marișca de la Napoca Rally Academy. Peste 8.000 de elevi din județul Mureș vor beneficia de educație rutieră.