Consilierii locali proaspăt investiţi în funcţii s-au reunit marţi dimineaţă, on-line, în cadrul unei şedinţe extraordinare. Pe ordinea de zi s-a aflat un singur proiect de hotărâre, respectiv aprobarea Proiectului Tehnic și a indicatoriilor tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii „Reabilitare infrastructură rutieră pe coridorul: cartier Tudor Vladimirescu – cartier 22 Decembrie 1989, deservit de transportul public”.
Proiectul se află în lucru de ceva timp, fiind similar, de altfel, cu cel de modernizare a străzii Gheorghe Doja. Anul trecut, în luna octombrie, consilierii aprobau documentaţia tehnică în vederea reabilitării traseului dintre cartierele Tudor şi 22 Decembrie 1989.
POL, PNL şi AUR opoziţie fără rezultat
Consilierii locali ai celor trei partide s-au opus proiectului de hotărâre motivându-şi decizia pe inexistenţa unui studiu de trafic şi a consultării cetăţenilor, dar şi pe faptul că proiectul nu poate fi implementat coerent fără existenţa unor drumuri ocolitoare.
„Studiu de trafic nu există, se face referire într-un document de 100 şi ceva de pagini şi nu există, pe de altă parte, înţeleg că urgenţa este că nu s-a prelungit depunerea de proiecte de către ADR Centru până anul viitor. Cum credeţi că nişte aleşi locali care au şi alte activităţi, că nu e jobul nostru aici full time, pot să studieze sute de pagini, mai ales cei noi, care nu am avut acces la informaţii sau nu ştiam de proiect. Această dezbatere publică nu a existat deşi proiectul s-a deschis în septembrie 2023”, a spus Dan Maşca, consilier POL.
Horea Şarlea de la PNL a scos în evidenţă faptul că proiectul este important, dar că modul în care va fi implementat trebuie mai bine explicat.
„În primul rând am rugămintea să explicaţi cetăţenilor ce se întâmplă cu acest proiect, când se implementează şi modul în care se va implementa pentru că din informaţiile mele înţeleg că este un proiect etapizat. Este un proiect important, dar trebuie să se întrunească două condiţii: una este un transport în comun civilizat şi a doua, care cred că este şi mai importantă, este să avem centuri. Deocamdată nu am reuşit să demarăm nicio centură, dar acest proiect până ce nu aveam nişte tronsoane de centură nu poate fi implementat pentru că deja avem probleme mari cu Gheorghe Doja”, a spus acesta.
La rândul său, Cristian Vântu, consilier local AUR a arătat că populaţia ar fi trebuit consultată printr-un referendum local.
„Eu cred că dacă vorbim despre tot ce înseamnă infrastructură dintr-o parte în cealaltă a oraşului trecând prin centru nu ştiu dacă noi 23 de aleşi locali avem autoritatea să luăm o decizie. Eu cred că un referendum local ar fi fost potrivit şi ar fi fost potrivit şi înainte de proiectul de pe Doja pentru că trebuie să prezentăm oamenilor implicaţiile. Toată lumea cred că ar fi de acord cu reabilitarea arterelor mari de circulaţie, dar nu cred că ar fi de acord să reducem numărul de benzi de la 2 la 1”, a spus acesta.
Soos Zoltan: 18 milioane de euro pentru infrastructură
În replică, primarul Soos Zoltan, a explicat că proiectul se află în dezbatere de peste 1 an de zile şi că este vorba de 18 milioane de euro care vor fi investiţi în infrastructură.
„Proiectul înseamnă 18 milioane de euro pentru dezvoltare, termenul de depunere este 19 noiembrie şi proiectul a fost început în 2022, deci proiectul este de mai mult de un an pe site şi puteţi consulta, poate ar fi trebuit să consultaţi colegii de partid. Dacă sunt observaţii legate de trafic, legate de soluţii astea se pot discuta ulterior pentru că se pot face modificări şi vom avea şi consultări cu populaţia”, a spus acesta.
Proiectul a fost aprobat cu votul consilierilor PSD şi UDMR prezenţi la şedinţă, adunând 14 voturi pentru.
Proiectul este unul prioritizat în lista proiectelor transmise la Agenția pentru Dezvoltare Regionala Centru, aferentă Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană a Municipiului Targu Mures-orizont 2030 si Planul de mobilitate urbană -orizont 2030, pentru care Municipiul Targu Mures intenționează să aplice pentru finanțare în vederea executării lucrărilor prin programul PR Centru 2021-2027, unde Municipiul Târgu Mureș are o alocare FEDR de 41.019.272 euro, din care pentru mobilitate urbană un procent de 43,83%, iar pentru regenerare urbană și infrastructura de turism, patrimoniu și cultură din zonele urbane, un procent de 34,75%. Sumele reprezintă fonduri FEDR, la care se adaugă fonduri de la Bugetul de stat (13%) și din bugetul propriu (2%).
Ce prevede proiectul?
În mare lucrurile seamănă cu cele de pe Doja, respectiv realizarea unor culoare dedicate transportul public de călători , piste de biciclete / infrastructura pietonală, pe traseul: limita administrativă a municipiului Târgu Mureș cu localitatea Corunca – Bulevardul 1 Decembrie 1918 – Piața Victoriei – Piața Trandafirilor – str.Revoluției – str.Republicii – strada 22 Decembrie 1989 – limita administrativă a municipiului Târgu Mureș cu localitatea Sângeorgiu de Mureș. Proiectul face legătura dintre 2 cartiere cu o populație numeroasă Cartier Tudor Vladimirescu și Cartierul 22 Decembrie 1989 și zona centrală a municipiului.
Lungimea traseului propus este de cca 7,8 km, fiind împărțit pe IV TRONSOANE, reabilitarea infrastructurii rutiere , prin separarea benzilor pentru autoturisme de benzile destinate transportului public de călători. Amenajarea/reconfigurarea zonei centrale a municipiului Targu Mures (Piata Victoriei, Piata Trandafirilor), construirea de puncte/stații bike-sharing pentru închiriere biciclete, încărcare electrică biciclete/trotinete, pe traseul propus. La astea se vor adăuga mobilier urban, zone verzi etc.
Valoarea totală a investitiei aferentă proiectului este de 325.987.884,78 lei ( inclusiv TVA), reprezentând 65.950.734,34 euro.
Sanda Viţelar