Consilierii locali proaspăti investiţi în funcţii se vor întâlni marţi dimineaţă, on-line, în cadrul unei şedinţe extraordinare. Pe ordinea de zi se află un singur proiect de hotărâre, respectiv aprobarea Proiectului Tehnic și a indicatoriilor tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii „Reabilitare infrastructură rutieră pe coridorul: cartier Tudor Vladimirescu – cartier 22 Decembrie 1989, deservit de transportul public”.

Proiectul se află în lucru de ceva timp, fiind similar, de altfel, cu cel de modernizare a străzii Gheorghe Doja. Anul trecut, în luna octombrie, consilierii aprobau documentaţia tehnică în vederea reabilitării traseului dintre cartierele Tudor şi 22 Decembrie 1989.

Proiectul  este unul  prioritizat în lista proiectelor transmise la Agenția pentru Dezvoltare Regionala Centru,  aferentă Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană a Municipiului Targu Mures-orizont 2030 si Planul de mobilitate urbană -orizont 2030, pentru care Municipiul Targu Mures intenționează să aplice pentru finanțare în vederea executării lucrărilor prin programul PR  Centru 2021-2027, unde Municipiul Târgu Mureș are o alocare FEDR de 41.019.272 euro,  din care pentru mobilitate urbană un procent de 43,83%, iar pentru regenerare urbană și infrastructura de turism, patrimoniu și cultură din zonele urbane, un procent de 34,75%. Sumele reprezintă fonduri FEDR, la care se adaugă fonduri de la Bugetul de stat (13%) și din bugetul propriu (2%).

Ce prevede proiectul?

În mare lucrurile seamănă cu cele de pe Doja, respectiv realizarea unor culoare dedicate transportul public de călători , piste de biciclete / infrastructura pietonală, pe traseul: limita administrativă a municipiului Târgu Mureș cu localitatea Corunca – Bulevardul 1 Decembrie 1918 – Piața Victoriei – Piața Trandafirilor – str.Revoluției – str.Republicii – strada 22 Decembrie 1989 – limita administrativă  a municipiului Târgu Mureș cu localitatea Sângeorgiu de Mureș. Proiectul face legătura dintre 2 cartiere cu o populație numeroasă Cartier Tudor Vladimirescu și Cartierul 22 Decembrie 1989 și zona centrală a municipiului. 

Lungimea traseului propus este de  cca 7,8 km, fiind împărțit pe IV TRONSOANE, reabilitarea infrastructurii rutiere , prin separarea benzilor pentru autoturisme de benzile destinate transportului public de călători. Amenajarea/reconfigurarea zonei centrale a municipiului Targu Mures (Piata Victoriei, Piata Trandafirilor), construirea de puncte/stații bike-sharing pentru închiriere biciclete, încărcare electrică biciclete/trotinete, pe traseul propus. La astea se vor adăuga mobilier urban, zone verzi etc.

Valoarea totală a investitiei aferentă proiectului este de  325.987.884,78 lei ( inclusiv TVA), reprezentând 65.950.734,34 euro.

Deocamdată, dacă va trece de votul consilierilor, proiectul va fi depus pentru finanţare, pas bircratic aboslut necesar, apoi urmează semnarea contractului de finanţare, alte licitaţii pentru execuţie. Totuşi, după cum declara directorul firmei de proiectare la Summitul Primăriilor ce a avut loc în luna octombrie la Târgu Mureş, este foarte posibil ca în centrul oraşului să se circule doar pe o bandă pe sens, iar cealaltă parte a centrului să fie zonă pietonală.

„Am dus traficul pe o singură parte tocmai pentru a obţine un spaţiu public cât mai amplu şi continuu”, spunea Radu Andronic.

Documentaţia disponibilă pe pagina de web a Primăriei Târgu Mureş este extrem de complexă, prea complexă pentru a putea fi rezumată într-un articol de presă. Dar, experienţa şantierului de pe Gheorghe Doja ne-a arătat cam cum se va circula în oraş o dată ce vor începe lucrările din Tudor până în 7 noiembrie.

Aşteptăm să vedem dacă administraţia locală, alături de proiectant, vor face o prezentare amplă a proiectului, care să explice şi ce măsuri se vor lua pentru ca traficul din oraş să nu fie complet blocat.

Sanda Viţelar