Master Planul privind reţeaua de biciclete a Zonei Metropolitane Târgu Mureş va fi supus săptămâna viitoare dezbaterii publice şi reprezintă suportul tehnic pentru dezvoltarea şi conectarea reţelelor de piste de biciclete din localităţile care aparţin Zonei Metropolitane. Acesta face parte dintr-un set de proiecte ce vizează dezvoltarea infrastructurii în Zona Metropolitană. Documentul nu oferă date tehnice specifice şi detaliate despre reţeaua de piste pentru biciclete, ci mai degrabă o viziune generală şi strategii. Nu există specificaţii clare referitoare la lăţimea pistelor, tipurile de suprafaţă, materialele utilizate, distanţele dintre parcări, etc. Informaţiile tehnice sunt mai degrabă conceptuale şi orientative, sugerând soluţii generice adaptate la contextul specific al fiecărei locaţii din ZMU Târgu Mureş. Totuşi, există câteva cifre importante pe care acesta le menţionează. „Vor fi aproximativ 412 km de piste de biciclete, aceştia sunt prevăzuţi în momentul de faţă, iar preţul lor ar trebui să fie în jur de 65 de milioane de euro. Cu aceste cifre se va porni, după închiderea MasterPLanului fiecare membru va primi propunerea pentru ca apoi să poată face verificarea proprietăţii terenurilor pe care vor fi realizate aceste piste pentru că UAT-urile care au pornit deja astfel de investiţii prin PNRR au întâmpinat unele dificultăţi legate de acest aspect”, a spus Molnar Lajos, directorul Asociaţiei Zonei Metropolitane Târgu Mureş.
Cât priveşte criticile că pistele deja existente nu sunt utilizate, Molnar Lajos a explicat că documentul prevede conectarea pistelor deja existente cu cele ce vor fi realizate. „Toată lumea spune că pe Gheorghe Doja sunt pistele de biciclete şi nu le foloseşte nimeni. În momentul acesta nu le foloseşte nimeni pentru că este încă şantier pe anumite părţi, iar când porneşti cu bicicleta vrei să ştii că poţi să ajungi din punctul A în punctul B. în momentul când se vor vedea rezultate, trasee legate unde omul poate să prevadă de unde până unde poate merge cu bicicleta, vor folosi din ce în ce mai mulţi acest mijloc de transport”, a spus acesta.
Documentul menţionează diferite tipuri de piste: principale, secundare, locale şi turistice. Lăţimea lor nu este specificată, dar se sugerează o lăţime minimă de 4-5 metri pentru rutele principale care permit trafic bidirecţional. Printre propunerile din document se află integrarea cu transportul public (trenuri şi autobuze), cu staţiile de transport dotate cu parcări securizate pentru biciclete, crearea unor trasee care să ocolească centrul oraşului pentru a reduce congestia şi a oferi rute alternative rapide. De asemenea, sunt propuse poduri ciclo-pietonale peste râuri şi pasaje subterane sub căile ferate pentru a asigura continuitatea reţelei şi siguranţa traversării. Nu există specificaţii tehnice concrete iar planul recomandă parcări sigure şi acoperite, atât pentru parcări pe termen scurt, cât şi pe termen lung, la staţii de transport public, dar nu oferă specificaţii privind capacitatea sau tipul de parcări.
Dezbaterea publică a documentului va avea loc pe 12 noiembrie, de la ora 11.00 în Sala 45 a Primăriei Municipiului Târgu Mureş.
Sanda Viţelar