Primăria Târgu Mureş explică într-un răspuns dat redacţiei Cuvântul Liber cum funcţionează semafoarele de la trecerile de pietoni din oraş, mai exact, principiile care stau la baza reglării timpului de verde pentru pietoni. Puteţi citit acest text în paginile ziarului sau on-line. Departe de mine gândul de a contesta afirmaţiile făcute de municipalitate sau de a contrazice părerile experţilor în semaforizare consultaţi, probabil, de aceasta.

Totuşi, ca pieton profesionist, să zic aşa, socoteala experţilor nu se potriveşte, uneori, cu cea de pe trecerea de pietoni.

„Se calculează viteza de deplasare a pietonilor la o valoare medie de 1,2 m/s, echivalentă cu aproximativ 4,3 km/h, pentru a ajusta corespunzător durata semaforului”, spune răspunsul menţionat. Bun, zic, dar oare pot toţi pietoni să atingă această viteză? Desigur, nu putem regla un semafor astfel încât oricine, orice problemă de sănătate ar avea să poată traversa în siguranţă.

Să luăm un exemplu, însă, constat personal. Trecerea de pietoni de pe strada Livezeni către ieşirea din localitate. Patru benzi, două pe sens, un drum cât se poate de lat.

„Timpul de traversare pentru pietonii care au accesat trecerea în ultima secundă de verde plin variază între 8 secunde (pentru străzi cu două benzi) și 15 secunde (pentru străzi cu patru benzi)”, spune Primăria.

Dar la trecerea cu pricina, nici măcar eu, care merg destul de repede, nu ajung pe celălalt trotuar pe verdele semaforului. Ce va face atunci o persoană în vârstă sau chiar o persoană normală care are probleme de deplasare. Tot în răspunsul Primăriei se spune că acolo unde nu sunt mulţi pietoni, timpul de verde e mai scurt. Corect, zic, dar, din nou, dacă este cineva în cârje care nu este antrenat pentru Jocurile Paralimpice, cum traversează, în siguranţă, strada?

Eu îi invit pe această cale pe toţi experţii care reglează semafoarele şi pe toţi şoferi nemulţumiţi că stau prea mult la trecerile de pietoni, să facem un sprint la trecerea de la Livezeni.

Dacă e să fim sinceri, prioritate în acest oraş o au maşinile, dar nu intru acum şi în problema trotuarelor invadate de maşini parcate sau trunchiate pur şi simplu pentru a face loc parcărilor. Poate altă dată.

Sanda Viţelar