Am solicitat un punct de vedere din partea Primăriei Târgu Mureș privind funcționarea semaforizării din municipiu. “Pe parcursul deplasărilor zilnice, atât pietonii, cât și conducătorii auto sunt parte din fluxul traficului, iar fiecare își dorește un timp generos pentru traversarea intersecțiilor. Însă echilibrul între necesitățile acestor categorii se obține printr-o gestionare atentă a duratei semaforizării, astfel încât toți participanții să fie satisfăcuți”, susțin reprezentanții autorității locale:
Ei ne-au transmis și o listă de bune practici și reguli despre care susțin că dacă sunt respectate asigură un traffic fluent și mai sigur:
1. Prioritatea siguranței pietonilor: Pentru traversarea în siguranță, semaforizarea este concepută astfel încât pietonii să poată traversa fără riscuri de conflicte pieton-vehicul. În acest sens, timpul de culoare roșie la semaforul pentru vehicule este setat suficient de lung pentru a permite trecerea pietonilor care au accesat trecerea în ultima secundă de verde plin. Se calculează viteza de deplasare a pietonilor la o valoare medie de 1,2 m/s, echivalentă cu aproximativ 4,3 km/h, pentru a ajusta corespunzător durata semaforului.
2. Fluxul de pietoni și vehicule: Durata semaforului pentru pietoni depinde și de numărul acestora în cadrul fiecărui ciclu. De exemplu, la un număr redus de pietoni (aproximativ 5-10 persoane / ciclu), durata verde plin este de circa 4 secunde, ajustabilă în funcție de numărul de pietoni. O durată excesivă a culorii verzi pentru pietoni duce la un timp mai lung de roșu pentru vehicule, creând cozi și blocaje. La sensurile giratorii, acest aspect este cu atât mai important, pentru a preveni congestionarea sensurilor de circulație.
3. Eliminarea „timpilor morți”: Pentru a optimiza capacitatea intersecției și a evita formarea cozilor, „timpul mort” alocat inutil la trecerile de pietoni fără pietoni activi trebuie redus. Soluțiile includ utilizarea butoanelor de cerere de prioritate, care activează culoarea verde pentru pietoni doar la nevoie, și optimizarea timpilor de siguranță pentru a nu afecta siguranța traficului.
4. Crearea „undelor verzi” pentru vehicule: Pentru a reduce numărul de opriri ale vehiculelor de-a lungul axelor de circulație, s-a implementat o „undă verde” la o viteză de deplasare constantă (40-45 km/h), care le permite să beneficieze de culoarea verde a semaforului pe întreaga axă. Aceasta scade numărul opririlor și reduce poluarea. Durata ciclurilor de semaforizare din intersecțiile respective este uniformizată, oferind verde pentru pietoni la fiecare ciclu sau la cerere, atunci când este utilizat butonul. Timpul de așteptare la trecerea de pietoni poate varia între 10 și 138 secunde, în funcție de momentul activării butonului în raport cu faza curentă a ciclului de semaforizare.
Trecerile de pietoni cu frecvență redusă de trafic sunt gestionate printr-un program de semaforizare în 3 faze:
1. Verde plin pentru pietoni: o perioadă de 4 secunde pentru a permite inițierea traversării.
2. Verde intermitent pentru pietoni: 4 secunde pentru continuarea traversării, avertizând pietonii care vor să înceapă că acest lucru nu mai este permis.
3. Roșu de protecție: Între 4 și 11 secunde (în funcție de lățimea drumului), timp în care atât pietonii, cât și vehiculele au roșu, pentru a permite finalizarea traversării în siguranță.
Astfel, timpul de traversare pentru pietonii care au accesat trecerea în ultima secundă de verde plin variază între 8 secunde (pentru străzi cu două benzi) și 15 secunde (pentru străzi cu patru benzi). După aceste etape, semaforul se schimbă la verde pentru vehicule și la roșu pentru pietoni.
Andrei Roman