Pe 25 octombrie, la Teatrul Studio din Târgu Mureş, a avut loc premiera spectacolului „Spaime”, o adaptare a piesei „Echilibru Fragil” de Edward Albee, în regia lui Ştefan Roman. Spectacolul este produs în cadrul Atelierului Academic al Universităţii de Arte din Târgu Mureş, creând un context unic de colaborare între studenţi, absolvenţi şi profesorii lor. Iniţiativa de a realiza această adaptare a venit de la Ştefan Roman, fiind susţinută cu entuziasm de rectorul universităţii, care a încurajat producţia propusă.
Piesa lui Albee, „A Delicate Balance”, a câştigat în 1967 premiul Pulitzer pentru dramaturgie, un text tradus şi adaptat acum de Ştefan Roman. În adaptarea piesei „Echilibru Fragil”, Ştefan Roman nu s-a mulţumit să folosească o traducere mai veche, pe care a considerat-o nepotrivită din cauza unui limbaj „slavizat”, mai rigid. A pornit, astfel, pe drumul propriei traduceri, având în minte ideea lui Ştefan Augustin Doinaş, care sublinia importanţa de a cunoaşte bine nu doar limba din care traduci, ci şi limba în care traduci. Această abordare a fost esenţială pentru a reda autenticitatea şi nuanţele sensibile ale textului original, creând o versiune în care limbajul personajelor rezonează mai firesc cu publicul român de astăzi.
Prin interpretările lui Ştefan Roman, Daniela Lemnaru, Liviu Topuzu, Luminiţa Praja, Mălina Bobeş, Biatrice Cozmolici şi Vlad Gavază, spectacolul dezvăluie o serie de conflicte intime şi universale care se desfăşoară în cadrul familiei. Scenografia realizată de Ioan Bocoş şi sound design-ul semnat de Dénes József completează viziunea artistică, creând o atmosferă ce invită spectatorii să intre în intimitatea conflictelor personale ale personajelor.
Spectacolul pune în lumină faţete întunecate ale relaţiilor de familie – conflicte, alianţe ascunse şi trădări ce dezvăluie traumele copilăriei şi bagajul emoţional transmis din generaţie în generaţie. „Spaime” explorează, de asemenea, tema eşecului şi confruntarea inevitabilă cu trecutul, oferind publicului o meditaţie asupra momentului în care personajele trebuie să dea socoteală pentru alegerile lor. În această structură a relaţiilor umane, piesa ridică o întrebare crucială despre sacrificiu: există cu adevărat sacrificiu în relaţiile noastre? Ce înseamnă sacrificiul, până la urmă? Prin interacţiuni intense, spectacolul lasă loc reflecţiei asupra acestor întrebări dificile şi inconfortabile.
În „Spaime”, publicul este adus aproape de actori, plasat chiar pe scenă, într-un spaţiu intim care permite o interacţiune subtilă şi directă. Spectatorii devin martori la întâmplările dramatice – uneori chiar comice – dintre personaje, implicându-i emoţional într-o manieră rar întâlnită în spaţiile convenţionale de spectacol. Această apropiere le oferă ocazia de a observa îndeaproape reacţiile şi conflictele, simţind mai intens drama şi ambiguitatea situaţiilor prin care trec personajele.
„Spaime” este o piesă în care spectatorii se pot regăsi, fie prin experienţe personale, fie prin poveştile auzite în cadrul familiei extinse. Spectacolul reuşeşte să ofere o oglindă în care publicul să-şi poată analiza propriile frici şi traume familiale, într-un mod ce inspiră şi, totodată, provoacă. Această producţie va fi prezentă pe scena Teatrului Studio în stagiunea 2024-2025, următoarea reprezentaţie fiind programată pentru miercuri, 6 noiembrie 2024, de la ora 19:00. Biletele pot fi achiziţionate online, de pe site-ul Teatrului Studio, sau direct de la casierie.
La sala mare a Teatrului Naţional se joacă duminică 3 noiembrie piesa „Jap-Jap / Poc-Poc” în regia lui Silviu Oltean, iar joi, 7 noiembrie 2024, la 3g HUB se joacă piesa „Ciclopul”, după Euripide în regia lui Adi Iclenzan. (Foto: Marc Popa)
Monica Furnea