Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a descoperit “o situație care ridică mari semne de întrebare privind transparența în Ministerul Afacerilor Interne (MAI)”: potrivit reprezentanților Fundației, din aproximativ 4.500 de reclamații care au vizat conduita personalului din minister, au fost dispuse sancțiuni disciplinare în doar 5 cazuri, ceea ce reprezintă “un procent ridicol, de 0,1 %”. Acțiunea FACIAS face parte dintr-o cercetare amplă în ceea ce privește comportamentul funcționarilor din instituțiile statului: “Abuzurile și comportamentele neprofesionale ale funcționarilor din instituțiile publice sunt o problemă recunoscută în România, iar FACIAS a demarat o cercetare amplă pentru a analiza modul în care acestea soluționează plângerile cetățenilor. Pe cine apără statul? Pe cetățeni sau pe propriii angajați? Până acum, rezultatele sunt extrem de îngrijorătoare. Ele arătă o protecție excesivă a funcționarilor în detrimentul cetățenilor (..) Situația actuală ridică serioase semne de întrebare privind eficiența și corectitudinea sistemului de investigare a plângerilor împotriva personalului MAI”.
FACIAS solicită Ministerului Afacerilor Interne să ia măsuri concrete pentru a reglementa procedura administrativă aplicabilă, asigurând astfel un proces transparent și echitabil de cercetare a sesizărilor de abuz săvârșite de funcționarii publici. Este important ca cetățenii să aibă încredere că plângerile lor sunt tratate cu seriozitate și imparțialitate și nu sunt aruncate și uitate într-un sertar.
Rezultatele cercetării întreprinse de FACIAS sunt îngrijorătoare și demonstrează că actualul mecanism de tragere la răspundere a funcționarilor publici tinde să-i protejeze și să-i favorizeze: doar 2% din numărul funcționarilor împotriva cărora se depun plângeri disciplinare ajung să fie sancționați. Aproximativ 98% dintre plângerile formulate de cetățeni au fost clasate. În cazul multor instituții, procentul de clasare este de 100%, cum ar fi Ministerul Justiției, ANAF și diverse primării.
În cazul celor 2% dintre plângerile admise, sancțiunile dispuse au fost superficiale: mustrare scrisă sau diminuarea drepturilor salariale cu 5% pentru o perioadă de o lună.