New York, în culorile României - O zi pe Broadway s-a jucat româneȘte

Distribuie pe:

O zi pe Broadway s-a jucat românește. La propriu. S-a vorbit românește în orașul în care se aud nu mai puțin de 800 de limbi și s-a simțit românește în inima metropolei care nu doarme niciodată.

Bucuria unui eveniment care se organizează anual la New York, “România Day on Broadway”, a adus împreună duminică, 16 iunie, mii de români stabiliți prin toate colțurile Americii. S-au spus rugăciuni, s-a cântat imnul celor două țări, s-au rostit speech-uri de mulțumire și vorbe de încurajare.

Români și americani au sărbătorit împreună pe muzica populară românească și dansurile tradiționale din toate zonele țării, susținute de artiști și ansambluri folclorice de acasă sau de peste hotare, pentru ca apoi să ia “cu asalt” toate bunătățile și gusturile care le aminteau de țara natală.

Și de această dată, vedetele au fost mititeii neaoși chiar dacă au fost preparați după rețeta tradițională de acasă, dar în restaurantele new yorkeze, cu carne locală.

Coada a fost nelipsită în mai toate locurile unde micii sfârâiau pe grătare, iar mirosul răvășea mintea. Unii au stat mai bine de o oră la rând pentru a savura mititei cu pâine și muștar. Doi mici la 10 dolari. O domnișoară din Cluj, Andra Coșis, de 8 ani în SUA, a ieșit victorioasă cu “Litălșii” giganți în mână. “Vă plac mititeii?”, am întrebat-o. “Nu prea mănânc mici aici pentru că nu se găsesc. Mi-a fost recomandat să stau la standul acesta și am stat aproximativ o oră sau chiar mai mult, dar cred că a meritat”, a spus ea. “Pentru mici ați venit la festival?”, am continuat eu. “Am vrut să văd cum este mâncarea în primul rând, atmosfera, dar și să mă întâlnesc cu niște prieteni. Nu sunt din New York, sunt din Maryland. Este prima dată când vin la acest festival. E foarte multă lume, probabil pentru că este doar o zi pe an. Ieri am fost la unul japonez, care este în fiecare weekend, timp de trei sau patru luni pe an. Ar putea fi mai multe tarabe aici să meargă treaba mai ușor, dar so good so far, cum se zice”.

Am întrebat și un american care înfuleca niște sarmale “Vă plac?”. “Very much! So different, but so good!”, a răspunsul el cu gura plină. Aici sarmalele se vindeau cu 12 dolari, “cash only”, iar pentru 10 dolari primeai trei mititei, cu adevărat mititei....

O altă mulțime stătea în fața unui stand care vindea, pe lângă mici și cârnăciori bine perpeliți pe grătare, carne de porc, slăninuță afumată, salam de Sibiu, brânză de burduf și zacuscă. Pe tarabă se mai găseau și produsele iubite de românii din toate timpurile: Covrigeii de Buzău, biscuiții Eugenia, clasica ciocolată cu rom și pufuleți. Borșul și leușteanul la plic făceau tandem pe tarabă.

Nici cei de la Twister Cake Transylvanian Backery, care vindeau renumitul cozonac secuiesc sau kürtös kalács cum îl știe toată lumea, nu au stat deloc toată ziua. Foarte căutate au fost și prăjiturile, savarine, tiramisu, plăcintele de casa și ștrudelul cu brânză la 4 dolari bucata.

Un succes incontestabil l-au avut și cei de la standul cu ii, care vindeau cu 50 de dolari bucata, indiferent de mărime, dar și cei de la o fundație non profit din Connecticut care vindeau tricouri cu mesaje “Made in America with Romanian parts” sau “I may live in the USA but my story began in Romania”.

Vibe-ul petrecerii pentru români, dar și pentru americani deopotrivă (ei sărbătoreau și Father Day) a fost perturbat odată cu apariția pompierilor care au fost nevoiți să verifice dacă arde ceva în zonă, pentru că fumul gros provenit de la grătarele cu mici a pătruns în clădirea din spatele standurilor și s-a declanșat alarma de incendiu. Din fericire: fals alarm!.

“Micii noștri au afumat celebrul Broadway!”, a glumit Valentin Șoneriu, președinte al Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR) și director general la Carmolimp, producătorul “Litălși - niște mititei”. “Sunt foarte mândru ca am reușit să aducem branduri și gusturi românești în inima New York-ului!”, a adăugat el.

Festivalul dedicat României a fost un bun prilej și pentru promovarea destinațiilor de vacanță din România și atragerea turiștilor americani în țara noastră. “Vrem să convingem turiștii americani să descopere România. Ne dorim să revenim în New York anul viitor - prin participarea României la Târgul de Turism din New York și, în premieră,  cu o campanie de promovare outdoor pe care o gândim, împreună cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului”, a transmis Corina Martin, vicepreședinte FPIOR.

Cum festivalul dedicat României începea pe Broadway, în districtul financiar Manhattan, chiar din locul unde se afla Charging Bull, o sculptură mare din bronz ce reprezintă un taur și simbolizează pentru americani optimism și prosperitate financiară, turiștii au stat și aici la coadă, adică și-au așteptat rândul, să facă fotografii cu...coada taurului, cei mai mulți de altfel, sau cu coarnele lui. Fiecare după preferințe...

Abia după-amiaza târziu, când a început să se strige pe la standuri că nu mai sunt prea mulți mici, nu mai sunt sarmale sau cârnăciori, zona a devenit mai aerisită, dar încă destul de populată pe Canyon of Heroes de pe Broadway, semn că aveau intenția să se bucure până în ultimul moment de muzica și dansurile populare românești.

Așa cum spunea și ambasadorul României în Statele Unite ale Americii, Dan-Andrei Muraru, “Romania Day on Broadway” a fost extraordinară oportunitate de a vorbi despre cultura românească, despre tradiții, despre ceea ce noi facem destul de puțin în afara României, dar a fost și o zi în care i-a adus mai aproape și pe cei rămași acasă. Urmează o nouă zi importantă pentru românii de pretutindeni, cea dedicată iei, pe 24 iunie, “IA New York Day”, când se va sărbători cămașa românească cu altiță care este inclusă în patrimoniul UNESCO.

“Romania Day on Broadway” a debutat în anul 2000, evenimentul fiind organizat în parteneriat cu Ambasada României din Statele Unite ale Americii, Consulatul General al României din New York și Institutul Cultural Român. Evenimentul va include un program artistic, având ca scop promovarea în rândul americanilor a celor mai frumoase aspecte ale culturii, obiceiurilor, valorilor și tradițiilor românești. AGERPRES a fost partener media al evenimentului.

“Am fost pentru prima dată la acest festival acum doi ani, când ambasada a fost doar invitată, nu s-a implicat în organizare și mi s-a părut o inițiativă excelentă să ai acest bulevard faimos - Broadway din districtul financiar al New York-ului, orașul care nu doarme niciodată, să ai o asemenea șansă. Și anul acesta am decis să ne implicăm. Deci ambasada a fost unul dintre organizatori, ne-am implicat financiar, am sprijinit acest festival, pentru că mi se pare o extraordinară oportunitate de a vorbi despre cultura românească, despre tradiții, despre ceea ce noi facem destul de puțin în afara României, adică soft power, să ajungi la omul de rând, la americanul de rând și să poată să guste, la propriu și la figurat, puțin din România. Am văzut câteva mii de români și americani încă de la primele ore ale dimineții, ca și mulți cetățeni ai Republicii Moldova, și asta nu poate decât să ne bucure”, a transmis ambasadorul României în Statele Unite ale Americii, Dan-Andrei Muraru.

Acesta a precizat că românii din SUA ar dori să vadă mai mult de la autorități inițiative care să-i implice pe românii americani, pentru că puțini sunt organizați sub diferite inițiative.

“Ceea ce ar dori românii din SUA să vadă de la noi sunt inițiative care să îi implice pe românii americani, pentru că puțini sunt organizați sub diferite inițiative, fie că e vorba de biserică sau de un centru comunitar sau de un festival de film care se organizează și geografia locului îi împiedică să participe la astfel de manifestări pe foarte mulți, deși sunt aproape un milion de români americani în Statele Unite. Evident, acolo unde comunitățile sunt mai mari, cum este la Chicago de exemplu, e mult mai simplu să te organizezi și să inițiezi ceva, dar ei și-ar dori să vadă niște inițiative care vin către ei și care i-ar implica ca persoane individuale. De exemplu, dacă ești un profesor sau un cercetător la o universitate mare americană, sigur că ai vrea să fi implicat, să ți se ceară sfatul. Ori aici sigur ne lipsesc niște instrumente, de exemplu o bază de date mare cu toți absolvenții de studii din România care au ajuns în America. Ceea ce ar fi o mare șansă, pentru că aproape în orice departament, în conducerea oricărui departament, în orice universitate americană găsești un român”, a punctat diplomatul român.

De asemenea, ambasadorul României în SUA a subliniat că sunt mulți români care lucrează în mari companii din SUA și ar putea să se implice financiar în diferite cauze din țara noastră.

“De exemplu, pot fi susținute inițiative de jurnalism independent în România sau ONG-uri care construiesc spitale sau care merg în comunitățile sărace”, a adăugat Muraru.

Nu în ultimul rând, ambasadorul a menționat că a întâlnit mulți români de vârsta a doua sau a treia care trăiesc de 20-30 de ani în SUA, dar care își doresc să se întoarcă în țară, fiind plăcut surprinși de schimbarea radicală prin care a trecut România. (AGERPRES)

Lasă un comentariu