Concertul de încheiere a Festivalului Zilele Muzicale Târgumureșene, ediția a LIII-a, de la Filarmonica târgumureșeană a oferit publicului un program excepțional, atât din punctul de vedere al repertoriului, cât și a interpretării acestuia, fiind alcătuit din pagini muzicale de mare dificultate, prezentat sub bagheta reputatului dirijor Tiberiu Soare.

În partea întâi a serii am ascultat evoluția solistică a doi tineri și talentați muzicieni.

Concertul pentru flaut și orchestră în Re major de Carl Reinecke, un compozitor influențat de Mendelssohn-Bartholdy și Schumann, a fost interpretat de Tomás Pereira Celeste, din Portugalia, care este în prezent student la Geneva, după absolvirea cu rezultate strălucite a cursurilor Conservatorului din țara natală.

Un sunet deosebit de frumos, emis de flautul de argint pe care îl deține, o cantabilitate desăvârșită și o tehnică instrumentală pe măsură sunt câteva trăsături ale solistului, care s-au remarcat și au fost răsplătite cu laurii numeroaselor concursuri internaționale pentru instrumente de suflat la care a participat.

O altă partitură solistică a fost redată de clarinetistul Federico Martinello, din Italia, de asemenea absolvent al unor prestigioase institute de învățământ superior, începând cu Udine și continuând cu specializarea la Graz și la “Academia Nazionale di Santa Cecilia” . Remarcabila îndemânare instrumentală, dublată de muzicalitate, au creat o bună impresie în Concertul pentru clarinet și orchestră de Aaron Copland, o lucrare în care se recunosc influențele muzicii de jazz, specifice compozitorului american. Admirabilă a fost cadența în care protagonistul și-a demonstrat virtuozitatea.

Momentul de apogeu al serii l-a constituit partea a doua a acesteia, în care am ascultat poemul simfonic “O viață de erou” de Richard Strauss.

Lucrare monumentală ce cuprinde tot arsenalul orchestral și în care creatorul postromantic de final de secol XIX și început de secol XX atinge desăvârșirea în tehnica de compoziție, este de fapt o lucrare autobiografică în care el însuși este eroul poveștii. Este o introspecție, o analiză asupra propriei vieți, a omului de geniu și a forței sale creatoare care se confruntă cu detractorii, cu criticii mărunți porniți să-i umbrească opera.

Dacă la început el este stăpân pe sine, semeț și încrezător, cu timpul se va lăsa acaparat de angoase și îndoieli sub presiunea potrivnicilor. Temele din propriile sale poeme, motivele muzicale ale lui Don Juan, Don Quijote și Sancho Panza, al lui Till Eulenspiegel, sau din “Așa grăit-a Zarathustra” vor apărea sub forma unor secvențe în narațiunea muzicală, ca un sprijin și chezășie a valorii sale. Alături îi stă mereu soția Paulina, prezență protectoare, iubitoare, dar și capricioasă, personificată prin inspiratele solo-uri de vioară, foarte dificile, în care aceasta dialoghează cu orchestra.

Starea se va schimba însă brusc, eroul se scutură de macularea dușmanilor, motivul muzical sugerând plastic reacția de răzvrătire și, undeva în adâncul conștiinței, se naște o puternică dorință de recâștigare a încrederii proprii, moment anunțat ca o chemare la luptă a trompeților din culise. Forța creatoare se reafirmă și finalul aduce asemănarea cu răsăritul de soare din “Așa grăit-a Zarathustra”, ce semnifică clipa de transcendență în care eroul se ridică și trece dincolo de pragul existenței pământești devenind nemuritor, întocmai ca eroii mitologici…

Interpretarea acestei formidabile lucrări programatice a demonstrat valoarea muzicianului Tiberiu Soare, dirijorul concertului, și profunda cunoaștere a partiturii ca și a subtextului pe care l-a descifrat și redat cu complexitatea de înțelesuri pe care le conține. Vorbim despre un șef de orchestră cu mare experiență ce deține un palmares artistic cu recunoaștere internațională, fiind dirijorul Operei Naționale din București.

Aprecieri maxime se cuvin concertmaestrului Péter Béla, pentru interpretarea excelentă a solo-urilor de vioară.

Felicitări Orchestrei Simfonice, solicitată intens în maratonul sonor, precum și organizatorilor pentru această ediție a festivalului, consistentă prin repertoriul prezentat de artiști la standarde de înaltă calitate !

Carmen Mihăescu Foto: Veress Szabolcs

Lasă un răspuns