Persoanele fizice și firmele private vor putea cumpăra de pe o platformă de licitații on-line bunuri sechestrate în procedura de executare silită și scoase la vânzare de ANAF.
În acest sens, Ministerul de Finanțe (MF) a lansat o licitație pentru crearea unei platforme IT, la o valoare estimată la peste 2,5 milioane de euro, cu intenția de a digitaliza complet activitatea de valorificare a bunurilor intrate în proprietatea privată a statului.
Printre avantajele acestui sistem, MF amintește creșterea vitezei de rotație a stocurilor pentru bunurile intrate în proprietatea privată a statului și a bunurilor sechestrate în procedura de executare silită, în materie penală și fiscală, și creșterea vizibilității bunurilor intrate în proprietatea privată a statului sau sechestrate, ca urmare a promovării acestora, prin publicarea în mediul on-line încă dinaintea organizării licitațiilor bunurilor în cauză și a caracteristicilor tehnice și comerciale ale acestora, precum și creșterea numărului de aplicanți (ofertanți) și a procesului concurențial datorat extinderii de adresabilitate.
Totodată, sunt amintite reducerea (eliminarea) contactului fizic dintre ofertanți și reprezentanții vânzătorului, creșterea veniturilor încasate la bugetul general consolidat al statului, determinate de creșterea vitezei de rotație a stocurilor, și reducerea costurilor organizării procedurilor de licitație.
În prezent, sunt organizate doar licitații fizice. În cazul în care un bun ajunge la a doua licitație, prețul scade cu 25%. La a treia licitație, reducerea este de 50%. Însă, licitațiile fizice necesită deplasare la locul respectiv, iar acest lucru este dificil pentru participanți și înseamnă mai puțini bani încasați de ANAF din executarea silită a diverselor bunuri.
Totuși, cei interesați pot urmări site-ul anaf.ro, în care găsesc, pentru fiecare județ în parte, listele și toate informațiile despre bunurile cu valoare mare (case, terenuri, mașini, bijuterii) scoase la licitație și să participe la cumpărarea lor.
Pentru a participa la licitație, cei interesați trebuie să depună cu cel puțin o zi înaintea licitației oferta de cumpărare, dovada plății sau a garanției sub forma scrisorii de garanție reprezentând 10% din prețul de pornire al licitației, copia actului de identitate și declarație pe propria răspundere prin care se certifică faptul că persoana nu este interpusă cu debitorul.
Se preconizează că platforma informatică de licitații online va fi funcțională în 17 luni. (L.P.)
Lucreția Pop
(Sursa foto: anaf.ro)