Fabrica de zahăr Luduș: “Pe termen mediu și lung ne-am propus extinderea activității fabricii”

Distribuie pe:

Co-proprietarul Fabricii de Zahăr Premium din Luduș, Mihaela Neacșu, a avut amabilitatea de a răspunde întrebărilor cotidianului “Cuvântul liber”, într-un scurt interviu referitor la planurile de viitor ale societății. Ea a vorbit despre relația cu fermierii, despre investițiile majore aflate în curs de realizare și despre planurile de viitor ale companiei.

- După un prim an mai timid, iată că acum, în al doilea an de la repornirea fabricii, suprafața de sfeclă de zahăr cultivată pe care fabrica a contractat-o a crescut semnificativ. Care este situația la zi?

- Pentru campania de producție din toamna acestui an am contractat sfeclă de zahăr de pe o suprafață de 8.300 ha, suprafață ce este cultivată de aproximativ 500 de fermieri. Așa cum știți, fabrica a fost preluată la începutul lunii februarie a anului 2023, iar la acest moment, fermierii deja aveau planificate alte culturi sau nu aveau convingerea că se va reuși într-un termen atât de scurt repornirea producției în fabrică. Cu eforturi susținute și având lângă noi un nucleu de fermieri curajoși, am reușit să contractăm sfeclă de zahăr de pe o suprafață de 3.300 ha, și am reușit să avem cantitatea minimă de sfeclă necesară pentru repornirea fabricii.

- Care este producția de zahăr estimată în 2024 și cum va fi aceasta comparativ cu 2023?

- Așteptările de anul acesta sunt ca productivitatea sfeclei de zahăr să fie la fel de mare ca și anul trecut sau mai mare. Asta în condițiile în care, până în prezent, condițiile meteorologice au fost favorabile pentru această cultură. Dacă anul trecut am reușit o producție de 25.000 tone de zahăr, anul acesta, având în vedere suprafața de cultură de sfeclă contractată, sperăm la o producție de aproximativ 60.000 tone.

- Cu ce măsuri de sprijin ați venit în ajutorul fermierilor cultivatori de sfeclă de zahăr?

- Așa cum este și firesc, trebuie să existe o bună colaborare între fermieri și fabrică pentru că numai așa putem să dezvoltăm industria zahărului în România. În afara input-urilor, respectiv sămânță, îngrășăminte etc., la solicitarea acestora, am plătit sfecla de zahăr în avans pentru a putea să-și achiziționeze utilaje dedicate culturilor de sfeclă de zahăr. De asemenea, personalul de specialitate al fabricii le acordă asistență fermierilor cu privire la tehnologia culturii de sfeclă de zahăr.

- Derulați în această perioadă o serie de investiții în modernizarea și eficientizarea fabricii din Luduș. Care sunt acestea?

- Pentru a ne asigura că fabrica va funcționa la capacitate maximă și în condiții optime în campania ce urmează, în baza planului de dezvoltare, am pus accent pe investiții pentru eficientizare, atât energetică, cât și la nivel de flux de procesare. Fabrica este în remont și facem investițiile necesare pentru retehnologizare și reparații. Una dintre cele două turbine este în reparații capitale, de exemplu. Planul este să producem energie din abur, să modernizăm treptat fabrica, iar în plus, pentru a eficientiza costurile, am aplicat la AFIR pentru un proiect de tranziție la energia verde prin moțarea de panouri fotovoltaice.

- Conform sindicatului din fabrică, în ultima perioadă ați făcut o serie de angajări. Care este acum situația personalului fabricii?

- Suntem într-un proces de recrutare de personal de specialitate. Având în vedere că fabrica a fost închisă, o parte dintre specialiști s-au reorientat către alte fabrici de producție. Însă, anul trecut, după preluarea fabricii, o parte dintre aceștia au ales să se reîntoarcă în fabrică. Însă, având în vedere că urmează o campanie lungă, cu o cantitate mare de sfeclă de zahăr de procesat, trebuie să ne mărim și echipa, astfel ca să asigurăm pe timpul campaniei activitatea în patru schimburi. Pe lângă salariații fabricii, pentru perioada campaniei vom recruta și personal sezonier.

- Va contribui creșterea semnificativă a producției de la Luduș la scăderea importului de zahăr?

- Cu siguranță că da, se va diminua importul însă zahărul produs de cele două fabrici funcționale în momentul de față în România nu poate asigura consumul anual înregistrat la nivel local.

- Aveți o strategie de dezvoltare a fabricii pe termen lung. Care este aceasta?

- Pe termen mediu și lung ne-am propus, reducerea activității fabricii, să revenim pe piață poate cu produsul care cu mulți ani în urmă se bucura de succes pe piața românească, napolitanele de Luduș, și multe alte proiecte pe care le vom face cunoscute la momentul oportun.

Interviu realizat de Dragoș Bardoși

Lasă un comentariu