Avem nevoie de echilibru și acesta este determinat de factori extrinseci și intrinseci. Prima categorie se referă la aspecte concrete, precum salarizare, beneficii suplimentare sau perspective de avansare în carieră. A doua categorie este dedicată emoțiilor, sufletului.
Toți ne dorim ca munca noastră să conteze. Acceptăm cu ușurință asumarea unui nou rol sau de noi responsabilități dacă putem avea impact, dacă putem adăuga un sens profund vieții noastre, dacă putem obține sentimentul realizării prin ceea ce facem zilnic.
Toți ne dorim libertate și autonomie. Ne motivează să depunem eforturi, realizări pe care le înfăptuim fără o monitorizare constantă. Ne dorim suficientă autonomie și libertate pentru a realiza ceva semnificativ prin propriile forțe. Sentimentul de realizare vine tocmai din faptul că stăpânim pe cont propriu o sarcină dificilă.
Toți ne dorim un sentiment de plăcere și descoperire în munca noastră. Curiozitatea umană este adânc înrădăcinată în ființa noastră. Prin urmare, avem nevoie să explorăm noi provocări. Plăcerea călătoriei și bucuria descoperirii este egală cu realizarea ei. Este vorba despre creștere personală, învățare și dezvoltare profesională.
Toți ne dorim sentimentul că deținem controlul situației. Pentru a ne implica pe deplin, avem nevoie de asigurări și validări. Adică știm exact ce se întâmplă cu organizația, iar direcția leadership-ului este clară și justă. În plus, avem stabilitate financiară și angajamentul liderilor ca bază solidă pentru acțiune și implicare, fiind parte activă din rezolvarea problemelor.
Toți ne dorim sentimentul apartenenței la o comunitate valoroasă și de recunoaștere a meritelor din partea acesteia. Altfel spus, ne dorim să fim parte dintr-o echipă colaborativă, competentă și unită care face lucruri importante, care folosește feedback-ul doar în mod constructiv și care validează efortul și impactul fiecărui membru.
Și nu în ultimul rând, ne dorim un sentiment de corectitudine. Altfel spus, toată lumea își face partea și toată lumea primește aceleași responsabilități, validări și oportunități. Nimeni nu profită de sistem sau de ceilalți, iar sistemul este corect și același pentru toți.
De multe ori, sentimentele oamenilor în organizații contează mai mult ca beneficiile materiale. Asta nu înseamnă că nivelul de salarizare este irelevant, nicidecum. Toți avem nevoie să ne plătim facturile și să ne trăim viața. Însă motivarea și retenția oamenilor de valoare ține preponderent de modul în care se simt, secundar de avantajele financiare.
Adrian Vascu
foto: freepik.com