Mobilitatea urbană în viziunea UE: scutere și mopede electrice “împărțite”, în loc de transport în comun

Distribuie pe:

Electric, electric, dar să știm și noi. La începutul acestei luni, la Bruxelles, a avut loc Connecting Europe Days, un eveniment complet ignorat de către presa mainstream autohtonă, în ciuda unor implicații consistente în ce privește stilul de viață urban.

Cel mai important eveniment dedicat mobilității, organizat de Comisia Europeană și de Președinția belgiană a Consiliului UE, a fost deschis oficial de Adina Vălean, Comisar European pentru Transporturi, alături de alte înalte oficialități europene, iar discuțiile purtate, alături de concluziile extrase îi privesc pe toți participanții la trafic, pe două sau pe patru roți.

Mai mult de 3.200 de participanți din 80 de țări au căutat măsuri concrete pentru crearea unei rețele de mobilitate sustenabile, inteligente și reziliente, ținându-se cont de obiectivul European Green Deal. Mai exact, în 2050, Europa ar urma să devină primul continent neutru din punct de vedere al impactului climatic.

Peste un sfert de secol, continentul nostru va elimina emisiile de gaze cu efect de seră și, chiar mai important, va decupla creșterea economică de uzul resurselor. Chiar dacă acest obiectiv pare desprins dintr-o agendă idealist utopică. “Nicio persoană și niciun loc nu vor fi lăsate în urmă” se mai arată în European Green Deal, iar aici fiecare poate înțelege ce vrea. Vom fi ajutați să ne electrificăm sau, pentru a nu rămâne în urmă, va trebui să ne conformăm.

În ce îi privește pe cei pe două și chiar trei roți, la Connecting Europe Days au particpat și cei de la Asociația Europeană a Producătorilor de Motociclete (ACEM). Mopedele, scuterele și motocicletele au fost recunoscute ca o soluție pentru o mobilitate urbană sustenabilă, îmbunătâțind calitatea vieții. De altfel, până în 2027, 431 de orașe europene trebuie să prezinte celor de la Bruxelles un Plan de Mobilitate Urbană Sustenabilă.

Două roți rămân două roți, dar se dorește electrificare pentru scutere și mopede

Chiar dacă la această oră în Europa, scuterele electrice produse de marile companii sunt relativ puține și mai cu seamă scumpe pentru omul de rând - BMW CE-04, noul BMW CE-02, Vespa Elettrica sau mai accesibilele Honda EM1e Yamaha NE0's - ACEM estimează ca, până în 2030, mobilitatea urbană să fie una predominant electrică.

Pentru ca acest lucru să se întâmple este esențial să existe disponibile stații de încărcare baterii, iar aceste baterii să poate fi schimbate între ele. Ba mai mult, după ce lași bateria vehiculului tău la încărcat, poți ridica imediat una gata încărcată.

Aici intră în scenă Consorțiul Bateriilor Interschimbabile, SBMC (Swappable Batteries Motorcycle Consortium), care deja există și dacă te întrebi cine face parte, putem răspunde cu “toată lumea bună” din industria moto. Testarea noilor stații de încărcare de bateriilor ar urma să înceapă în curând, spun cei de la ACEM.

Mai mult, Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T) va apela la vehicule electrice pe două roți pentru transportul urban, datorită versatilității lor și spațiului mic pe care îl ocupă în trafic. Așadar, atunci când ajungem într-un oraș cu avionul, în loc să ne bazăm pe autobus atunci când vrem să mergem la gară, am putea folosi pur și simplu un moped electric pus la dispoziție contra unei taxe de municipalitate. Cum vi se pare?

MARC SANDU

Lasă un comentariu