În ședința Consiliului Local al Municipiului Târgu Mureș de marți, 30 ianuarie, doi consilieri locali au susținut cauza miilor de agenți comerciali din Târgu Mureș care, în baza reglementărilor Hotărârii 56 din 2023 privind “aprobarea regulamentului privind desfășurarea activității comerciale cu produse și servicii de piață pe raza administrativ-teritorială a Municipiului Târgu Mureș”, sunt obligați să se prezinte la Direcția Activități Social-Culturale, Patrimoniale și Comerciale – Serviciul autorizări activități economice cu un dosar voluminos de documente pentru a-și reînnoi avizul de funcționare.

Radu Pescar (PMP) și Sergiu Papuc (PSD) au avut intervenții pe această temă.

Radu Pescar a atras atenția consilierilor locali și ai executivului să “termine cu hărțuirea afacerilor mici, cu autorizațiile de funcționare”. El a spus că agenții economici sunt puși pe drumuri. “Am multe spații închiriate și știu de la chiriași că se simt batjocoriți. Ei sunt acolo de 20 de ani și îi puneți pe drumuri să aducă tot felul de acte! Ei spun că e mult mai complicat”.

Consilierul local av. Sergiu Papuc, fost viceprimar al municipiului, a solicitat, la finalul ședinței, ca Direcția Activități Social-Culturale, Patrimoniale și Comerciale – Serviciul autorizări activități economice să vină, de urgență, cu o propunere de modificare a HCL 56 din 2023, în sensul revenirii la situația anterioară când agenții economici nu trebuiau să se prezinte la primărie cu un vraf de documente, pentru reavizare.

În caz contrar, a susținut consilierul local, va iniția el un proiect de hotărâre de urgență în acest sens pe care îl va promova în Consiliul Local. Av. Sergiu Papuc: “Avem o situație foarte grea pentru agenții economici care este cauzată de Hotărârea 56 din 2023. Discutăm de 4-5.000 de agenți economici din Târgu Mureș care au avize de funcționare. Până astăzi, în luna ianuarie, s-au depus 700 de cereri din care sunt eliberate 100. Este mult peste capacitatea municipiului de a le elibera. Am verificat la Miercurea Ciuc, la Oradea, la Sibiu și la Brașov. Nu există o astfel de reglementare niciunde. Discutăm de mii de agenți economici care trebuie să vină la primărie cu un dosar voluminos pentru ca să plătească o taxă pentru a le prelungi avizul. E vorba de o taxă de prelungire de aviz. Ei vin cu toată documentația ca să le eliberăm ce..? Până acum se plătea taxa, se punea o ștampilă și gata. Am fost sesizat și eu, domnul Pescar știe mai bine pentru că îi vin chiriașii pe capul lui. Această hotărâre trebuie modificată de urgență pentru că aduce un disconfort fantastic tuturor agenților economici. Ei vin cu certificat de înregistrare, cu certificat constatator, cu extras de Carte Funciară, cu contract de închiriere etc. În Harghita, Bihor, Brașov și Sibiu avizele se emit cu perioadă nedeterminată, adică până la închiderea punctului de lucru sau a societății. Până acum, agentul plătea online pe ghișeul.ro, păstra chitanța, dovada prelungirii avizului și nu mai era nevoie de deplasarea acestuia la ghișeu în primărie. Trebuie să revenim la normalitate pentru că sunt societăți comerciale a căror administratori nu urmăresc pe pagina de internet a municipiului toate modificările pe care le aducem. Este foarte clar că noi, din 700 de cereri, într-o lună, am fost capabili să eliberăm 100 și societățile au termen până în 31 martie. Ce facem? Înseamnă că mii de agenți economici nu vor avea aviz? Vine Poliția Locală, îi amendează și așa intrăm într-un cerc vicios. Eu rog executivul ca luna viitoare să reglementăm situația, să revenim la o formă normală. Se poate prevede să se plătească ca și până acum. Să nu-i purtăm la primărie ca să prelungească un aviz. E inuman și neproductiv. Rog direcția de specialitate să vină cu o propunere. Dacă nu, fac eu în regim de urgență (un Proiect de Hotărâre de Consiliu Local – n.r.) pentru că e haos în oraș”

În HCL 56 din 2023 se arată că “Începând cu anul 2024, până la data de 31 martie a fiecărui an, titularul unui act administrativ pentru comercializarea produselor și serviciilor de piață emis în condițiile prezentului regulament, poate solicita, anual, emiterea unui alt act administrativ”. (D.B.)

Dragoș Bardoși

Lasă un răspuns