Fermierii mureșeni au continuat protestele. Așteaptă să vadă rezolvarea din Monitorul Oficial

Distribuie pe:

Fermierii mureșeni au continuat și ieri protestele. Aceștia au ales să se deplaseze, în coloană, cu mai multe tractoare și autoturisme personale. Ieri, în jurul orelor amiezii, aceștia se deplasau cu 80 de tractoare și 100 de autoturisme personale între Ungheni și Iernut. După ora 14.00, oră la care s-a încheiat protestul medicilor de familie din fața Prefecturii Mureș, mai mulți fermieri, cu autoturismele lor personale, au ales să protesteze în centrul municipiului Târgu Mureș, înconjurând, în coloană, scuarul din Piața Trandafirilor. Reprezentanții fermierilor ne-au declarat că, deocamdată, au ales aceste forme de protest fără să blocheze accesul pe anumite drumuri sau să ocupe centrele unor localități în așteptarea rezolvării revendicărilor lor în urma discuțiilor de la Guvern. Iacob Boca, unul dintre cei mai mari fermieri din domeniul zootehnic, crescător de vaci și producător de lapte, reprezentant al Asociației Crescătorilor de Taurine, ne-a declarat că fermierii așteaptă să vadă publicate în Monitorul Oficial documentele emise de Guvern după ședința de mâine. Dacă revendicările lor nu vor fi rezolvate, protestele vor continua.

Surse guvernamentale susțin că 80% din revendicări au fost soluționate

Conform unor surse, Guvernul ar fi ajuns la o înțelegere cu fermierii rezolvând cele mai importante revendicări ale acestora. Chiar dacă fermierii ne-au confirmat doar parțial aceste lucruri, se pare că pe umerii Guvernului au rămas doar rezolvarea câtorva doleanțe ale transportatorilor. Conform surselor noastre, în următoarele 30 de zile, șase dintre revendicările fermierilor vor fi rezolvate astfel:

În ședința de Guvern de mâine se va decide echivalarea categoriei de permis categoria B cu TR și a celei B1 cu TR1, precum și înmatricularea utilajelor doar pe baza înregistrării la primărie, fără obligativitatea CIV și ITP;

Tot mâine ar urma să se emită o Ordonanță de Urgență pentru amânarea ratelor fermierilor în dificultate, care este în avizare la Consiliul Concurenței;

Măsura compensării cu 100 euro/ha pentru culturile din toamna anului 2022 are termen 15 februarie 2024, iar plata până la 31 mai 2024;

Stabilirea unor culoare dedicate la frontiere și în Portul Constanța care să permită doar tranzitarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene (cele din afara UE vor trece pe un flux separat);

Reglementarea aplicării amenzii pentru lipsa rovinietei, în cazul în care timpii petrecuți în așteptare pentru trecerea frontierei depășesc valabilitatea rovinietei pentru ziua respectivă;

Stabilirea unor limite, în conformitate cu legislația europeană și din alte state membre ale UE, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor la maximum 5%;

Stabilirea unor limite, în perioada campaniilor agricole, pentru autocamioanele care transportă cereale colectate din câmp către zonele de depozitare (distanțele se mențin în limita de 70 km, conform legii, iar tonajele pot fi depășite cu maximum 10% - raportat la tonajele legal permise);

Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licențiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanție bancară, în limita căreia se poate încheia tranzacția;

Identificarea unei soluții privind sancționarea doar a furnizorului și a destinatarului în cazul depășirii încărcării camioanelor.

RCA, principala revendicare a transportatorilor, nerezolvată

Problema RCA implică mai mulți factori de decizie: ASF, Consiliul Concurenței etc. Aici deciziile trebuie luate în acord cu reglementările Uniunii Europene în materie și cu principiul pieței libere. Orice discuție privind reducerea RCA trebuie însoțită și de elementele privind responsabilitatea șoferilor.

Solicitarea transportatorilor de a putea plăti RCA-ul în rate, fără a fi penalizați pentru asta, este îndreptățită și ASF trebuie să găsească o soluție în această privință. De asemenea, e rezonabilă solicitarea transportatorilor de a-și putea suspenda RCA-ul pe perioade predefinite, precum și posibilitatea de a achiziționa RCA pe perioade mai mici de 1 an de zile, pentru cei care au activități sezoniere.

Importul de cereale din Ucraina, mare of al fermierilor români

“Problema importurilor de cereale din Ucraina, care distorsionau piața națională și afectau interesele fermierilor români, a fost rezolvată la nivel diplomatic prin Acordul dintre România și Ucraina care introduce sistemul licențierii”, susțin sursele guvernamentale. Acestea arată că de la aplicarea sa, din 12 octombrie 2023, în România au intrat oficial doar cereale ucrainene în tranzit, nu importuri pentru consum. Iar importurile din Republica Moldova sunt nesemnificative, sub 5% din consumul intern de 4 milioane tone, deci nu sunt de natură să afecteze piața.

Teoretic, dacă există camioane cu cereale din Ucraina care au descărcat marfa în România, atunci aceste cazuri sunt în afara legii, iar organele de control, vama, poliție etc. trebuie să intervină pentru sancționarea lor. La presiunea fermierilor protestatari s-ar fi dat deja dispoziții să se facă verificări, în interne cu privire la astfel de cazuri semnalate de fermieri. Potrivit mecanismului de licențiere care a intrat în vigoare în luna octombrie 2023, niciun import LEGAL de cereale ucrainene nu este posibil fără licență care poate fi acordată doar procesatorilor care nu pot acoperi stocurile din producția internă. NU există intermediari, nu se acceptă decât cantitățile de cereale cu certificat de conformitate eliberat de ANSVSA și după verificarea stocurilor solicitanților, de către ANAF.

Motorina fermierilor români a fost subvenționată și până acum

Din cadrul discuțiilor de la Ministerul Agriculturii s-au desprins câteva concluzii interesante. O mare parte dintre revendicările vehiculate în timpul protestelor spontane se pare că nu avea acoperire.

De exemplu, în privința acordării la timp a subvențiilor, protestatarii au solicitat doar ca acestea să se acorde în continuare ca și până acum. Deci pe fond, nu a existat o revendicare în această privință.

Un alt exemplu este faptul că protestatarii nu au ridicat deloc problema accizelor la motorina pentru agricultură. Fermierii români beneficiază de sprijinul maxim pe care îl pot primi potrivit normelor UE, și anume 1,63 lei/litrul de motorină și în plus un sprijin suplimentar de 2 lei pe litrul de motorină pentru jumătate din cantitatea de motorină folosită de fermierii din sectorul vegetal. Practic, o parte importantă a fermierilor au primit 3,63 de lei/litrul de motorină folosit în agricultură, ceea ce înseamnă jumătate din prețul carburantului.

Referitor la solicitarea unor variante avantajoase de creditare, ministrul le-a comunicat protestatarilor că au deja una dintre cele mai avantajoase scheme: pot lua credite garantate de stat de la bănci (CEC și altele) în valoare de cinci ori subvenția, pe baza unei simple adeverințe de la APIA.

Lasă un comentariu