Studiu: Cu ce merg liceenii din Târgu Mureș la școală?

Distribuie pe:

Activiștii de la “Critical Mass” din Târgu Mureș, membri ai mai multor ONG-uri din oraș au realizat, în perioada septembrie - octombrie, un studiu privind modalitatea de deplasare a liceenilor. “Am reușit să calculăm cota modală în rândul liceenilor din cinci școli, chestionarul de mobilitate efectuat în perioada campaniei Bike2School fiind completat de către 521 liceeni”, au anunțat cei de la Critical Mass pe pagina lor oficială de Facebook. Este vorba despre Liceul Teoretic “Bolyai Farkas”, Liceul Tehnologic “Electromureș”, Colegiul Reformat, Colegiul Național de Artă și Colegiul Național “Unirea”.

31% merg cu mașina sau taxiul, doar 5% cu bicicleta. A crescut numărul celor care folosesc autobuze școlare

În urma analizării răspunsurilor primite reiese că, momentan, mersul pe bicicletă, spre și de la școală, este o opțiune pentru un procent foarte mic de elevi, aproximativ 5%. În urmă cu 10 ani, în 2013 acest procent era de 12%, dar iată că acesta a scăzut drastic. “Deși beneficiile mersului pe bicicletă sunt evidente, gradul de utilizare este unul extrem de scăzut în rândul tinerilor fiindcă majoritatea lor se simt nesiguri în trafic din cauza lipsei unei infrastructuri adecvate”, arătau cei de la “Critical Mass” într-o postare de la începutul lunii octombrie. Este și părerea noastră că în Târgu Mureș, bicicliștii se expun unor pericole mari datorită lipsei infrastructurii și traficului aglomerat.

Dar, revenind la studiul efectuat în cele cinci licee și colegii din Târgu Mureș, datele prezentate la sfârșitul săptămânii trecute, arată că bicicleta nu reprezintă o opțiune atractivă de deplasare către școală, pentru majoritatea tinerilor, deși 49% dintre liceeni locuiesc la mai puțin de 3 km distanță de școală, adică la cca. 15 minute cu bicicleta.

“Opțiunea de a merge cu mașina, taxiul este preferată de 31% dintre respondenți. Această practică reprezintă un factor generator de trafic, congestie și poluare, fiind în dezacord cu principiile mobilității sustenabile”, arată autorii studiului.

Aceștia sunt de părere că identificarea unor soluții privind prioritizarea mijloacelor de deplasare nemotorizate în perimentrul școlilor, în detrimentul mijloacelor motorizate și crearea unor coridoare de deplasare activă între cartiere și școli ar crește gradul de utilizare a bicicletei ca mijloc de transport în rândul tinerilor.

Datele studiului mai arată că:

- în 2013, 32% dintre liceeni mergeau pe jos la școală, iar în 2023, procentul acestora fiind de doar 29%;

- în 2013, 25% dintre liceeni mergeau cu mașina sau taxiul la școală, iar în 2023, procentul a crescut la 31%; în 2013, 12% dintre liceeni mergeau cu bicicleta la școală, iar în 2023, procentul a scăzut la 5%; în 2013, 31% dintre liceeni mergeau cu autobuzul la școală, iar în 2023, procentul a crescut la 35%.

4.000 de autoturisme circulă zilnic pe strada Borsos Tamas

Activiștii de la “Critical Mass” au mai prezentat datele unei monitorizări de trafic efectuată în perioada 21 august - 30 septembrie, în Târgu Mureș, conform căreia pe strada Mărăști, zilnic, în medie, circulă 1.600 de autoturisme, 350 de biciclete și 700 de pietoni, iar pe strada Borsos Tamas, 4.000 de autoturisme și 170 de biciclete. Datele au fost colectate cu sistemul de monitorizare trafic Telraam, spun autorii studiului. Ei susțin că “împărțirea echitabilă a spațiului între modurile de transport este un principiu de bază al planificării mobilității urbane durabile. Redistribuirea părții carosabile pentru realizarea infrastructurii velo presupune o eficientizare a utilizării spațiului, fiind cunoscut faptul că bicicleta este cel mai eficient vehicul, din punct de vedere al utilizării spațiului”. Cei de la “Critical Mass” propun adaptarea rețelei de străzi la un standard minimal pentru circulația bicicletelor prin îngustarea benzilor de circulație care ar facilita deplasările cu bicicleta / trotineta între cartiere și școli. “Îngustarea benzilor de circulație oferă mai multă protecție deoarece descurajează circulația cu viteză: cu cât e mai îngustă banda, cu atât mai mult conducătorul auto va fi mai atent”, arată aceștia. Ei oferă și argumentul legal, și anume faptul că în conformitate cu Legea nr. 155 privind mobilitatea urbană durabilă, autoritățile administrației publice locale pot stabili o lățime inferioară pentru benzile de circulație ale drumurilor publice aflate în administrare, dar nu mai puțin de 2,75 metri pentru o bandă de circulație.

Piste de biciclete și transport periurban, soluția pentru Târgu Mureș

Faptul că mulți dintre elevii care frecventează școlile din Târgu Mureș locuiesc în comunele dormitor din jurul municipiului este o realitate pe care o cunoaștem cu toții. Știm, de asemenea, faptul că dimineața, când merg copiii la școală, este cel mai aglomerat trafic în Târgu Mureș. De aproape trei ani de zile funcționează în Târgu Mureș autobuzele școlare. Conform sintezei Poliției Locale Târgu Mureș, prezentată zilnic pe pagina sa oficială de Facebook, vineri, 10 noiembrie, 371 de elevi târgumureșeni au utilizat cele 7 linii de autobuze școlare. Este un lucru îmbucurător, însă insuficient pentru a rezolva o parte din problema traficului din Târgu Mureș. Spun o parte pentru că o problemă și mai mare este lipsa centurilor ocolitoare, fapt care face ca 1 din 3 mașini din Târgu Mureș să fie în tranzit. Revenind la problema transportului elevilor la școală, mai ales a celor care vin din zona limitrofă orașului, este nevoie ca să ia ființă cât de curând acea asociere a primăriilor în vederea înființării transportului public periurban. În septembrie 2022 a fost înființată, cu acest scop, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Transport Târgu Mureș (ADI Transport). Aceasta ar trebui să organizeze transportul public în comun pe rute periurbane astfel încât toate localitățile componente să fie integrate. Din asociație fac parte localitățile Târgu Mureș, Cristești, Corunca, Livezeni, Sângeorgiu de Mureș, Sântana de Mureș, Sâncraiu de Mureș și Pănet. Odată ce va fi funcțională această societate de transport în comun vor putea fi organizate și autobuzele școlare care să aducă elevii la școlile din oraș. În urmă cu puțin timp a început reabilitarea străzii Gheorghe Doja în sensul redesenării structurii acesteia. Concret, una din cele două benzi de circulație de pe fiecare sens de mers va fi destinată exclusiv transportului public. Aici trebuie menționat faptul că până ce Târgu Mureșul va avea centuri ocolitoare, banda dedicată autobuzelor va putea fi folosită de toate autovehiculele. De asemenea, proiectul are prevăzut realizarea de piste de biciclete și modernizarea trotuarelor. Tot de curând, consilierii locali târgumureșeni au aprobat indicatorii tehnico-economic și studiul de fezabilitate pentru realizarea unui proiect asemănător cu cel de pe Gheorghe Doja pe traseul Tudor - Centru - 22 Decembrie (ieșirea spre Reghin). După ce aceste două proiecte vor fi finalizate, Târgu Mureșul va avea piste de biciclete pe două dintre cele mai circulate trasee din oraș.

Trebuie ca autoritatea locală să ofere alternative eficiente și sigure cetățenilor pentru ca să nu mai vedem “vlăjgani” de a XII-a aduși de mămici la școală cu mașina. Și nu o spun cu răutate, sunt situații, relevate și de sondajul “Critical Mass” (pe care vă invit să îl citiți în integralitate pe pagina oficială de Facebook a mișcării), care arată cu sunt liceeni care locuiesc la mai puțin de doi kilometri sau chiar un kilometru de școală și totuși vin cu mașina. Educația tinerilor trebuie să fie principalul obiectiv. Prin ei sunt șanse mai mari să fie educați și adulții care sunt sigur că pe vremea când erau la școală mai practicau mersul pe jos. Dragoș Bardoși

Lasă un comentariu