J.F. Kennedy, președintele Statelor Unite ale Americii, rostea, la 15 martie 1962, către Congresul American un mesaj în care susținea, pentru prima dată, existența a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat și dreptul de a alege produse și servicii. 15 martie 1962 reprezintă, astfel, momentul istoric al nașterii mișcării mondiale a consumatorilor, se arată pe site-ul ANPC.

În fiecare an, la 15 martie, este marcată Ziua mondială a drepturilor consumatorilor (,,World Consumer Rights Day”), reprezentând un mijloc de sensibilizare la nivel mondial cu privire la drepturile și nevoile consumatorilor.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor este o ocazie anuală dedicată evidențierii puterii consumatorilor și a drepturilor acestora pentru o piață echitabilă, sigură și durabilă pentru toată lumea.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost proclamată și prin Rezoluția nr. 39/248 din 1985 a Adunării Generale a ONU, intitulată ,,Principiile directoare pentru protecția consumatorilor”. Potrivit rezoluției ONU, consumatorul trebuie protejat de pericolul de a achiziționa produse ce îi pot afecta viața, sănătatea, siguranța. Drepturile consumatorului sunt de a alege, de a fi informat, de a nu fi înșelat, dreptul de a fi despăgubit și dreptul de asociere. Pentru prețul pe care l-a achitat în condiții contractuale bine definite, cumpărătorul trebuie să beneficieze de serviciul pe care l-a achiziționat.

Acte normative care să reglementeze domeniul au apărut în România după anul 1990.

Automatizarea caselor de marcat din magazine – o abordare discriminatorie

Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, a declarat zilele trecute că automatizarea caselor de marcat din supermarketuri este o abordare discriminatorie, sus?inând că ar fi trebuit să se ia în calcul prezența la cumpărături și a consumatorilor în vârstă, nefamiliarizați cu toate diligențele pentru a-și scana singuri cumpărăturile: ,,Nu cred că alegerea are legătură neapărat cu a-ți scana singur produsele. Cred, în același timp, că această automatizare ar fi trebuit să ia în calcul prezența la cumpărături a consumatorilor în etate, în vârstă, nefamiliarizați cu toate diligențele de a-și scana și a-și marca singuri cumpărăturile. Or, la acest moment, cred că este o abordare discriminatorie din această perspectivă, dar, din discuțiile purtate cu o parte dintre reprezentanții operatorilor economici ce implementează acest sistem, am înțeles, lucru pe care îl vom și verifica, că aceste case beneficiază, totuși, de o asistență din partea personalului angajat al operatorului economic. Cred că este imperios necesară păstrarea caselor asistate direct de casier, tocmai pentru a putea răspunde întrebărilor consumatorilor legat de o anumită cantitate, calitate sau orice altă informație ar avea nevoie legat de produsele achiziționate”

Lasă un răspuns