Viceprimarul PNL al Târgu Mureșului, Alexandru Gyorgy, responsabilul de activitatea Direcției Școli a Primăriei, afirmă că în centrul preocupărilor municipalității se regăsesc clădirile edificate în secolele trecute din oraș care adăpostesc unități școlare. Potrivit viceprimarului, la acest moment, sunt în curs de desfășurare ample lucrări de întreținere și renovare la mai multe dintre acestea.
– Care este poziția municipalității în ce privește clădirile edificate în secolele trecute din oraș care adăpostesc unități școlare?
– Clădirile edificate în secolele trecute în Târgu Mureș fac parte din moștenirea noastră, a tuturor. Patrimoniul orașului include o serie de imobile care au fost edificate pentru educație și păstrate cu acest scop, sens în care ne îngrijim de conservarea și restaurarea lor.
Clădirile care adăpostesc unități de învățământ, indiferent că sunt în proprietatea Primăriei Municipiului Târgu Mureș sau au fost retrocedate, se află în centrul preocupărilor municipalității, pentru a oferi condiții de învățat moderne elevilor, dar și să bucure ochii și sufletul privitorului.
– La modul concret, care sunt aceste imobile, despre care discutăm?
– La acest moment, sunt în curs lucrări de eliminare a igrasiei, prin proceduri noi, moderne, la imobilele care adăpostesc Grădinița cu Program Prelungit Nr. 16, Colegiul Național “Alexandru Papiu Ilarian”, Școala Gimnazială “Dr. Bernády
György”, aflate în proprietatea municipiului Târgu Mureș. Dar și clădirile retrocedate aflate în circuitul educațional, precum Liceul Teoretic “Bolyai Farkas” și Liceul Vocațional de Artă, sunt atent îngrijite și restaurate, prin grija proprietarilor actuali si cu sprijinul municipalității.
– Sunt lucrări speciale? Vorbim de clădiri istorice, vechi…
– Da, având în vedere că sunt clădiri vechi de un secol sau chiar mai multe veacuri, sunt proceduri speciale la care se apelează, proceduri noi, moderne, care nu de mult erau inexistente și total inaccesibile. Spre exemplu, în multe cazuri se apelează la proceduri precum injectarea de pastă și se apelează la tencuieli speciale, care nu au ciment în ele – ca atare, este un proces care durează mai mult decât în mod obișnuit. În plus, igrasia este o problemă la aceste clădiri. Avem în derulare un contract de eliminare a igrasiei, în special pentru clădirile monument care adăpostesc unitățile școlare din municipiu, în valoare de aproape 450.000 de lei, incluzând TVA. Clădirea unde funcționează Grădinița cu Program Prelungit Nr. 16 a beneficiat de sume consistente anul trecut, de aproape 200.000 de lei, incluzând TVA, contract finalizat, lucrările au vizat inclusiv eliminarea igrasiei. La Colegiul Național “Alexandru Papiu Ilarian”, Școala Gimnazială “Dr. Bernády György”, aflate în proprietatea municipiului, sunt ample lucrări în curs, mai ales la sălile de clasă de la subsol: se elimină igrasia, se injectează acea pastă de care am vorbit, se tencuiește, se schimbă tâmplăria veche, se reabilitează fațadele interioare, sălile de clasă, grupurile sanitare… La “Bolyai Farkas”, după cum știm cu toții, se lucrează de mai mulți ani, din fonduri externe; în ce privește Liceul Vocațional de Artă, Biserica Catolică s-a îngrijit de fațadele exterioare, iar noi acum lucrăm la reabilitarea fațadelor interioare. Dincolo de punerea în valoare a acestor adevărate bijuterii arhitecturale, ne dorim să le asigurăm copiilor noștri condiții cât mai bune de învățare. Ca urmare a acestor lucrări, circa 2.000 de elevi din Târgu Mureș vor învăța, începând din anul școlar viitor, în condiții mai bune decât până acum.
– Înțeleg că este o strategie a municipalității în acest sens, care va continua?
– Evident, da. Vom acorda și pe viitor o atenție aparte acestor clădiri, alocând sume din bugetul local sau atrăgând fonduri prin proiecte europene, pentru a menține și aceste adevărate valori arhitecturale și educaționale. Este un punct important de pe agenda echipei de conducere a Primăriei Municipiului Târgu Mureș și a mea personal, pe care îl avem în vedere. Clădirile construite în secolele trecute care au fost edificate pentru educație trebuie păstrate cu acest scop. Patrimoniul orașului este important și trebuie să avem grijă de el, să îi acordăm respectul cuvenit, conștienți că suntem cu atât mai bogați cu cât, continuând munca înaintașilor, păstrăm frumusețea arhitecturală a clădirilor monument și chiar îmbogățim infrastructura educațională.
– Domnule viceprimar, vă urez multă putere de muncă! Front de lucru aveți…
– Vă mulțumesc!
CORNEL GROZA