Federația Sindicatelor din Educație “SPIRU HARET” condamnă declarațiile unor lideri de opinie, care zilele acestea nu fac altceva decât să transforme corpul profesoral în paria societății, fără a căuta adevărații vinovați, fără a realiza că societatea, în ansamblul său, este responsabilă.
“De fiecare dacă când apar rezultatele unei testări sau un studiu internațional, luăm foc cu toții și începem să aruncăm cu pietre în cei care ne vin mai la îndemână – corpul profesoral. După prezentarea rezultatelor testelor PISA 2018, mulți «experți» în educație au găsit de cuviință să își dea cu părerea, din nou, despre calitatea actului educațional și să acuze organizațiile sindicale că înfrânează reforma. Dar, în România, formarea elevilor are la bază alte principii, iar programele nu sunt compatibile din punct de vedere al conținuturilor și structurii cu testele PISA. În mod similar, formarea cadrelor didactice pentru evaluare pune accentul pe alte aspecte decât cele din evaluările de tip PISA. Independent de rezultatele acestei evaluări, este de necontestat faptul că elevii români, când ajung în unitățile și instituțiile de învățământ din afară (și mă refer aici la toate nivelurile) sunt printre cei mai buni. Oare un elev care provine dintr-o țară aflată în vârful ierarhiei PISA ar putea face față sistemului de evaluare din România?”, a declarat Marius Ovidiu Nistor, președinte FSE “SPIRU HARET”.
Federația “SPIRU HARET” cere experților să vină să spună care este adevărul despre aceste teste internaționale și dacă modelele de subiecte sunt adaptate la sistemul de învățământ românesc. De asemenea, solicităm public răspunsuri din partea experților la următoarele:
În România, testele PISA se susțin încă din anul 2000. De ce niciun ministru nu a modificat programele școlare și sistemele de evaluare astfel încât să fie în concordanță cu evaluările PISA?
Care sunt unitățile de învățământ unde s-au susținut testele PISA?
Câți dintre elevi au tratat cu indiferență aceste teste, la fel cum se întâmplă și la evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, precum și la simulările examenelor naționale? Sau, dimpotrivă, câți dintre elevi au tratat cu interes aceste teste?
Când s-a opus FSE “SPIRU HARET” introducerii masteratului didactic?
Când a fost FSE “SPIRU HARET” împotriva unei adevărate reforme în învățământ?
Când a decis FSE “SPIRU HARET” cât să fie bugetul educației?
Când a decis FSE “SPIRU HARET” cum se realizează formarea inițială și formarea continuă?
“Cu toții am trecut prin școala românească și suntem oamenii de astăzi datorită școlii românești. Oare suntem analfabeți funcționali, oare nu suntem buni? Oare nu suntem profesioniști? Critica și aruncatul cu piatra au devenit sporturi naționale, însă ce se întâmplă după? Este societatea civilă pregătită să găsească adevărații vinovați? Sau, mai bine, să lăsăm vinovații de-o parte și să căutăm soluții? Dacă este nevoie, pentru a progresa, pentru a schimba ceva, ne asumăm să fim vinovații de serviciu – educatori, învățători, profesori, sindicate – ne punem și țintă pe piept, însă, după ce terminați de criticat, vă aștept și cu soluții la următoarele probleme:
– Subfinanțarea sistemului;
– Formarea inițială și continuă a cadrelor didactice;
– Birocratizarea actului educațional;
– Politizarea învățământului.
Până atunci, până când nu vom găsi împreună soluții la problemele de mai sus, vom continua să ne lamentăm”, a adăugat Marius Ovidiu Nistor, președinte FSE “SPIRU HARET”.
Federația Sindicatelor din Educație “SPIRU HARET” va apăra întotdeauna drepturile și va promova interesele personalului din sistemul educațional. Milităm pentru un învățământ bazat pe calitate, susținut financiar corespunzător importanței sale strategice.