Potrivit unui studiu efectuat de firma de cercetare Ipsos, la comanda grupului britanic International Personal Finance (IPF), care operează Provident Financial România, peste un sfert (26%) dintre tinerii români ai generației Z (cu vârsta cuprinsă între 18-25 de ani) se gândesc deja la achiziția unei case, iar 54% dintre ei consideră că au o situație financiară mai bună decât cea a părinților sau a tutorilor!
Femeile, mai dornice să își achiziționeze locuințe
În prezent, 13% dintre tinerii români cu vârsta până în 25 de ani au o ipotecă, în timp ce procentul celor care iau în calcul un credit ipotecar în următorul an este de 26%.
Femeile au o înclinație mai mare spre achiziționarea unei locuințe și 15% dintre respondente au deja un astfel de împrumut, față de unul din 10 bărbați.
Potrivit aceluiași studiu, 54% dintre românii cu vârste între 18 și 25 de ani consideră că au o situație financiară mai bună decât cea a părinților sau tutorilor, în timp ce doar 15% cred că au o situație mai slabă.
Aceste procente plasează românii drept cei mai optimiști din acest punct de vedere, în comparație, de exemplu, cu Ungaria (33%) și Spania (32%).
Cu toate acestea, tot tinerii români (40%) spun că aveau o situație financiară mai bună în urmă cu 12 luni și sunt în fruntea clasamentului european și la acest capitol.
Viitorul, privit cu optimism
Peste un sfert dintre tinerii români (27%) admit că au în prezent o situație financiară mai bună decât cu un an în urmă, ceva mai mulți decât cei din Ungaria (25%) și Spania (23%), dar mult mai puțini decât tinerii din Cehia (33%).
Generația Z privește viitorul cu optimism, 68% dintre tinerii români crezând că situația lor financiară va fi mai bună în următoarele 12 luni. Tinerii români sunt, de altfel, la același nivel de optimism cu tinerii din Lituania și Cehia și doar 8% dintre respondenții români consideră că urmează o situație financiară mai dificilă.
În plus, nu mai puțin de 77% dintre românii cu vârste între 18 și 25 de ani cred în capacitatea lor de a-și gestiona finanțele personale, pe când tinerii din Ungaria sunt mai puțin încrezători în această abilitate (51%).
Secretul? Educația financiară!
Încrederea în ei a tinerilor români este dată de percepția privind educația, 63% dintre ei susținând că au beneficiat de educație formală sau training-uri despre cum să își gestioneze finanțele personale. În plus, 80% dintre aceștia consideră că educația primită i-a pregătit suficient de bine pentru a-și gestiona finanțele proprii, mai mulți decât spaniolii (69%), dar mai puțini decât polonezii (85%) și mexicanii (82%).
Totodată, atunci când aleg un loc de muncă, 69% dintre respondenții români cred că aspectele financiare și perspectiva unei cariere sunt cele mai importante. Pe următoare locuri, se află satisfacția personală și echilibrul job – timp liber (ambele cu 58%), în timp ce 29% dintre ei își aleg locul de muncă în funcție de impactul pe care viitorul angajator îl are în societate.