Așteptată cu mare încredere și entuziasm, întâlnirea de la Iași, din 12 ianuarie, organizată de susținătorii Autostrăzii A8 (Ungheni – Iași -Târgu-Mureș), urma să clarifice, o dată pentru totdeauna soarta acestui proiect, rămas „în fașă”, de mai bine de 10 ani dar care a „păpat”, deja, aproape 17 milioane de euro. După îndelungi ore de ciondăneli și discuții sterile, ca să nu se spună că s-au adunat degeaba și ca să nu se facă de mândra minune, participanții au adoptat, solemn, o… foaie de hârtie intitulată „memorandum” și au decis că vor propune instituirea unei comisii parlamentare având ca temă de casă găsirea răspunsului la întrebarea: de ce, vreme de un deceniu, nu s-a făcut nimic pentru acest proiect?

Din fericire, membrii preconizatei comisii nu mai trebuie să-și bată capul să ghicească răspunsul, și nici măcar nu mai e nevoie de niciun fel de comisie: Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a rezolvat problema, la doar o săptămână după ședința de la Iași: în data de 19 ianuarie, CNAIR a reziliat contractul privind actualizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu-Mureș – Ditrău din Autostrada A8! „Prin această decizie catastrofală, la 159 de ani de la Mica Unire, în anul Centenarului Marii Uniri, CNAIR condamnă Moldova la subdezvoltare și izolare”, notează, pe pagina oficială de Facebook, reprezentanții Asociației Pro Infrastructura, care au și făcut publică această știre. Ei arată că nevoia stringentă a unei autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania a fost, în timp, unul dintre subiectele cele mai mediatizate, bucurându-se de consens și susținere din partea societății civile, existând chiar un proiect de lege care susține investiția.

„Toți actorii implicați au cerut CNAIR să ridice suspendarea contractului pentru actualizarea studiului de fezabilitate (SF) pe secțiunea Târgu-Mureș – Ditrău și să lanseze licitațiile de actualizare SF pentru segmentele Ditrău – Târgu-Neamț și Târgu-Neamț – Iași – Ungheni. Fără acești pași critici nu se poate obține Acordul de Mediu (AM). Fără AM nu se poate emite Autorizația de Construire (AC), deci nu se pot începe lucrările în teren”, explică autorii comunicatului. Potrivit acestora, CNAIR va fi nevoită să relanseze licitația pentru completarea acestui studiu, ceea ce însemnă nu numai că 2018 va fi încă un an pierdut pentru A8, ci și că proiectantul al cărui contract a fost reziliat poate (și are șanse de reușită) să ceară în instanță daune ce vor fi plătite tot din buzunarele românilor.

„Teama nejustificată în urma controalelor Curții de Conturi și DNA (în urma cărora CNAIR a decis suspendarea, pentru mai mult de 12 luni, a contractului proaspăt reziliat), fuga de răspundere și incompetența sunt principalele trăsături ale conducerii CNAIR. Prin deciziile pe care le iau, ei pun pe primul loc liniștea proprie și siguranța salariilor pe care le primesc din bani publici, iar interesul național nu există pentru ei”, afirmă reprezentanții Pro Infrastructura, conchizând că decizia CNAIR privind rezilierea contractului amână, din nou, realizarea proiectului, iar lansarea unor noi licitații de proiectare și execuție pentru studiile din 2010 „nu ar face decât să pună cruce Autostrăzii A8″ (…).

„Solicităm oficialilor din Ministerul Transporturilor să demită, de urgență, conducerea CNAIR care, în ultimul an, a bătut toate recordurile de incompetență, fugă de răspundere și subminare a dezvoltării economice”, se arată în finalul documentului citat.

Reamintim că valoarea estimată a Autostrăzii Ungheni – Iași – Târgu-Mureș este de 9 miliarde de euro. La finele anului trecut, ministerul de resort anunța, cu mare pompă, că a purtat „discuții cu importante instituții financiar-bancare pentru identificarea soluțiilor de finanțare. În baza contractului de consultanță cu experții Băncii Europene de Investiții, CNAIR a avut o întâlnire tehnică de lucru pentru acest obiectiv. Există astfel posibilitatea ca în anul 2018 să fie parcurse etape importante în implementarea acestui proiect”.

… Bravo, bravo, CNAIR, halal să-ți fie! Multe „succesuri”, în continuare, la contractele de consultanță și la întâlnirile de lucru! Drum bun și-un praz verde (pe autostradă)!

 

Lasă un răspuns