În Monitorul Oficial nr. 122, din 17 februarie 2015, a fost publicat Ordinul ministrului Sănătății nr. 146/2015 cu privire la mecanismul de feedback (reacție) al pacientului.

Potrivit actului normativ, mecanismul de feedback al pacientului reprezintă „ansamblul de măsuri și de proceduri care au drept obiectiv creșterea gradului de încredere a pacienților în serviciile medicale oferite în cadrul spitalelor publice, prin analiza feedbackului (reacției) pacienților cu privire la calitatea serviciilor oferite, a gradului de respectare a drepturilor și obligațiilor, atât de către pacienți, cât și de cadrele medico-sanitare. Mecanismul include și o componentă de gestionare a sesizărilor ce privesc incidente de etică petrecute în unitatea sanitară, prin intermediul Consiliului de etică”.

Concret, opiniile pacienților internați referitoare la calitatea serviciilor oferite sunt înregistrate prin completarea unui chestionar de feedback. Totodată, aceștia pot face sesizări prin intermediul unui formular online, pus la dispoziție pe site-ul propriu al fiecărui spital public.

Prin urmare, în fiecare unitate sanitară publică trebuie să existe un consiliu de etică, acesta ocupându-se de analizarea opiniilor și sesizărilor pacienților, dar și de evaluarea calității serviciilor medicale și de respectarea drepturilor și obligațiilor pacienților și ale cadrelor medico-sanitare.

Inițiatorii proiectului de ordin susțin că, în practică, sunt întâlnite în mod frecvent încălcări ale drepturilor pacienților, cum ar fi refuzul de a acorda servicii medicale și condiționarea acordării acestora de obținerea de beneficii personale (mită). „Această stare de fapt induce incertitudine în privința onestității personalului medical și secundar, neîncredere în actul medical prestat, ceea ce se traduce într-un grad scăzut al încrederii pacienților în calitatea serviciilor medicale. În același timp, se constată cu îngrijorare deteriorarea imaginii profesioniștilor din sistemul de sănătate, prin incriminarea în perpetuarea fenomenului plăților informale, rezultat al lipsei unor stimulente salariale corespunzătoare și încărcarea birocratică a profesiunii medicale, ceea ce conduce la demotivarea lor, aceștia preferând, în ultimii ani, să părăsească sistemul de sănătate național și să performeze în țări cu o cultură organizațională mai dezvoltată”, se arată în referatul de aprobare a proiectului.

Opiniile pacienților sunt înregistrate prin completarea directă a unui chestionar de feedback, iar sesizările sunt înregistrate prin completarea unui formular online (disponibil pe site-ul spitalului public), apoi, consiliul de etică din spital analizează opiniile și sesizările și trimite pacienților și instituțiilor relevante avize de etică și hotărâri. Semestrial, comisiile de etică trebuie să raporteze propriile decizii și analize către Compartimentul de Integritate din cadrul Ministerului Sănătății.

Implementarea mecanismului de feedback al pacientului este obligatorie în toate spitalele publice din România, începând cu data de 17 februarie 2015.

Lasă un răspuns