La baza ei, optiunile electoratului,
nu� jocurile de culise!

Dupa alegerile de la 9 decembrie � in urma carora
ne-am „ales� cu 588 de parlamentari, si nu cu 300, ori
macar cu 471, cati au fost pana la alegeri � discutiile
despre necesitatea modificarii radicale a Legii
electorale au revenit in actualitate. Primul care a
deschis problema, dupa alegeri, fiind chiar Victor
Ponta, desi ea are antecedente inca de pe vremea
guvernarii PDL-UDMR. De ce este necesara
amendarea actualei Legi electorale? Intrucat asa
cum s-a vazut, prin grile, redistribuiri si scheme
anapoda, uninominalul s-a transformat intr-o
caricatura.
Pe de alta parte, actuala lege trebuie schimbata si
pentru a frana (elimina, stopa) migratia politica a unor
gasti intregi, contra cost sau sub santaj si, mai ales,
pentru a stopa cumpararea voturilor, fenomen care
s-a manifestat brutal de-a lungul legislaturilor
precedente. In plus, sa dispara pomenile electorale!
Evident, nu la urma, s-ar impune ca, printr-o noua
Lege electorala, sa fie adoptat un sistem de
supraveghere si control al cheltuielilor partidelor, al
sponsorizarilor, identificand si sanctionand utilizarea
banilor negri, recuperati apoi de firme prin contracte
oneroase cu statul.
In acest context, daca ne amintim, cu ceva vreme
in urma, presedintele Traian Basescu avansa ideea
necesitatii asigurarii fondurilor pentru candidati
exclusiv din Bugetul public. Pentru ca, chipurile, sa
se evite ca partidele si candidatii sa apeleze la
oameni de afaceri. Nimic mai fals. De ce? Pentru ca o
asemenea masura ar aduce noi si impovaratoare
cheltuieli pentru populatie, fara a stopa coruptia si
canalele subterane de sustinere financiara. Oare
n-ar fi suficient ca Autoritatea Electorala Centrala,
Politia, Parchetul si instantele sa-si faca datoria? Pai,
ar fi. Dar asta ar insemna ca Puterea si Opozitia sa
cada de acord asupra faptului ca jocul electoral sa
fie corect. Adica, sa nu se mai intample ca pana acum
ca, la urne, alegatorii sa voteze una (un partid, un
anume candidat), iar, in urma jocurilor de culise, sa
iasa altceva. Un exemplu. Daca eu, ca cetatean cu
drept de vot, am votat USL (si, deci, impotriva UDMR),
de ce, dupa alegeri, sa ma „trezesc� cu unu-doi
ministri UDMR in noul Guvern? Nu este aceasta o
incalcare (sfidare) a vointei electoratului?
Or, toate aceste aspecte (dar si altele) trebuie
reglementate si regasite clar intr-o viitoare Lege
electorala modificata. Asta, daca ne propunem ca,
precum in tarile cu democratie avansata, castig de
cauza sa aiba doar „optiunea electoratului�, nu
jocurile de culise, matrapazlacurile de pana acum!
Vom vedea. Mai ales ca pe agenda Guvernului
USL figureaza si modificarea Constitutiei Romaniei,
care poate aduce si la multe (si necesare)
clarificari in privinta atributiilor unor institutii ale
statului de drept.

Lasă un răspuns