„Orient Express�, ecranizarea
care l-a afirmat si confirmat
pe renumitul muzician
Dan Bittman si ca actor de film!
Foarte…scump din toate punctele de vedere, filmul din 2004 propus
de cinematografia din Romania pentru categoria „cel mai bun film
strain� la competitia pentru Oscar este cel care l-a afirmat si confirmat
pe artistul muzicii, solistul si compozitorul Dan Bittman, ca actor in
rolul alter-ego-ului regretatului regizor Sergiu Nicolaescu. Fiindca
solistul formatiei Holograf tocmai ne-a vizitat recent orasul, facand o
impresie deosebita, in concert, dar nu numai. Conform Wikipedia,
termenul „Orient Express� in afara filmului (ecranizare dupa romanul
„Printul�), este explicat in felul urmator: „Orient Express� este numele
unei linii feroviare de distanta, care a fost initiata de Compagnie
Internationale des Wagons-Lits (Compania Internationala de Vagoane
de Dormit). Ruta ei s-a schimbat de multe ori. Desi originalul „Orient
Express� a fost o simpla linie feroviara internationala, numele ei a
devenit sinonim cu o calatorie luxoasa. In ceea ce priveste filmul,
inspirat din romanul „Printul� de Tudor Teodorescu Braniste, din 1944,
„prezinta povestea printului Andrei Moruzi in doua perioade ale vietii
sale, intre 1911-1916 si 1935. Dupa ce a risipit averea familiei la Paris si
Monte Carlo, pe jocuri de noroc si femei, Andrei Moruzi s-a retras de
lume in castelul stramosilor de la Moruzeni, unde a dus o existenta
izolata. Putinii sai vizitatori sunt un padurar grobian, o fosta iubita
„abandonata�, in acest rol, Maia Morgenstern, „un preot de tara, seful
garii si fiica acestuia, venita de la pension, pentru a se marita� – Imola
Kezdi este o actrita de exceptie. „Fata inocenta este sedusa de
distinctia nobilului� (Sergiu Nicolaescu, la fel de iubit la batranete, si
in realitate, de o femeie mult mai tanara) are in aceasta varianta un
destin tragic, „refuzand perspectiva unei casatorii aranjate si a unei
existente banale, alaturi de un om pe care nu-l iubea (interpretat de
Vlad Zamfirescu) se sinucide. Unii autori au considerat ca prin
intermediul personajului Andrei Moruzi, cineastul si-ar fi definit propriul
profil psihologic�. „Filmul incepe cu o secventa din 1919, in care tanarul
print Andrei Moruzi (Dan Bittman … in proxima stralucire � ii sta foarte
bine in costum de epoca) calatoreste de-a lungul caii ferate care
traversa mosia sa din Moruzeni, apoi coboara de pe cal si se asaza in
fata trenului Orient Express ce trecea de la Istanbul la Paris. Printul
provenea dintr-o familie veche de boieri care mostenise o avere mare.
Intre 1911-1916, Andrei Moruzi a trait la Monte Carlo si Paris, unde a
dus o viata mondena, jucand la cursele de cai si la cazino, participand
la seratele organizate de lumea buna din capitala Frantei. El a iubit mai
multe femei, dar singura pe care a iubit-o cu adevarat� � conform
Wikipedia, desi din film reiese altceva � ca de fapt cea care s-a sinucis
pentru el, interpretata cu multa candoare de Imola Kezdi, ar fi fost
marea dragoste a vietii lui � „a fost Isabelle (Ioana Moldovan), o fata
modesta, muncitoare intr-un atelier, pe care o intalneste, dupa noptile
pierdute la cazino, cand se intorcea acasa pe faleza marii si o zarea
uneori hranind porumbeii. Daca o vedea, printul considera ca ziua era
buna, indiferent daca pierduse la jocurile de noroc. Intr-o dimineata,
cand se gandea sa se sinucida, a fost abordat de Isabelle si au devenit
amanti. Dar, fiind o persoana mondena, o seduce pe Adrienne,
(interpretata cu acelasi stil de…diva, de Alina Chivulescu), iubita
contelui rus Orlovski (Dan Puric � o interpretare…neutra) care se
sinucide. Moruzi continua sa duca o viata dubla, avand relatii cu
ambele. Dupa ce izbucneste Primul Razboi Mondial, printul paraseste
Parisul, unde o vede pentru ultima data pe Isabelle�. Apoi urmeaza cei
16 ani de izolare la batranete, in care Dan Bittman se transforma in
Sergiu Nicolaescu si viceversa, magnific a jucat si Gheorghe Dinica
rolul valetului Costache, aducandu-mi aminte interpretarea aceluiasi
din „Pe malul stang al Dunarii albastre�. Dupa ce printul batran se
asaza in fata trenului, apare imaginea tuturor ridicand paharele de
sampanie, ca o dobandire a Raiului in care toti cei buni au inviat, dar in
eventualitatea ca printul s-ar fi sinucis, cum reiese cel putin din film,
nu este varianta acceptabila din punct de vedere crestin, in care este
exclusa total aceasta posibilitate. Dar, probabil, dupa ce vom citi si
cartea, vom intelege mai bine. Cel putin, filmul m-a lasat cu mari semne
de intrebare. Chiar daca, repet, a fost un film controversat din mai
multe puncte de vedere, interpretarea lui Bittman s-a detasat net.