Cinstitului nostru cler, cinului monahal si binecredinciosilor
crestini din Eparhia noastra, har si pace de la Dumnezeu,
iar de la noi parinteasca binecuvantare!

Iubiti fii duhovnicesti,
Hristos a inviat!

Din Sfintele Evanghelii aflam ca, din momentul
Invierii Sale si pana in momentul Inaltarii Sale la cer,
„timp de patruzeci de zile� (Fapte 1, 3), Hristos,
Domnul slavei, S-a aratat Apostolilor, femeilor
evlavioase si altor credinciosi. Prin aceste aratari,
El i-a incredintat ca a inviat cu adevarat si ca nu mai
este dependent nici de spatiu, si nici de timp.
Adevarul crestinatatii se bazeaza pe faptul ca Fiul
lui Dumnezeu „S-a dat pe Sine pentru pacatele
noastre si a inviat pentru indreptatirea noastra�
(Rom. 4, 25).
Toti cei care L-au vazut pe Domnul inviat au
rascolit lumea pagana, atragand-o sub stindardul
Evangheliei. De asemenea, multi dintre ei au murit
pentru faptul ca au fost „urmatori lui Dumnezeu, ca
niste copii iubiti� (Efes. 5, 1). Rar mor oamenii pentru
o credinta sovaielnica, dar martorii Invierii, convinsi
ca moartea a fost infranta, „graiau cu indraznire
cuvantul lui Dumnezeu� (Fapte 4, 31). Mai presus de
acesti martori, se afla Maica Domnului, care,
probabil, a fost singura persoana prezenta chiar in
clipa Invierii lui Iisus din mormant.

Dreptmaritori crestini,

Teologii ne spun ca evenimentul Invierii a fost
ascuns ochilor tuturor si ca n-ar fi fost niciun martor
al desfasurarii lui istorice. Dar eu cred ca exista o
exceptie: Nascatoarea de Dumnezeu � unica. Ea a
trebuit sa fie prezenta la acest eveniment suprem al
istoriei. Ea a fost prezenta, unica, in momentul
Intruparii Cuvantului. Ea a fost prezenta, unica, la
Nasterea Lui din sanul ei fecioresc, devenind
Femeia primei priviri a lui Dumnezeu facut Om. Tot
astfel, ea a trebuit sa fie prezenta, unica, la iesirea
lui Hristos din pantecele fecioresc de piatra:
mormantul „in care nimeni niciodata nu mai fusese
pus� (Lc. 23, 53).
Deci, Maica Domnului este Femeia primei priviri
asupra Fiului Omului Care biruie moartea cu puterea
dumnezeirii Sale. Daca ceilalti au fost martori ai
Domnului inviat, Preasfanta Fecioara a fost martor
al Invierii insasi. Stim ca legatura Mamei sfinte cu
Fiul ei divin a fost atat de intima, incat ea a imparta
sit intreaga experienta a rascumpararii, avand
permanent impunsa sabia suferintei in inima ei (cf.
Lc. 2, 35). De aceea, nu se poate concepe ca, la
Inviere, momentul culminant al lucrarii mantuitoare,
ea sa fi fost despartita de Fiul ei preadulce. Ar fi
fost singura absenta, si ar fi ramas o absenta
nejustificata.
Este firesc sa ne gandim ca ar fi fost verosimil ca
Mama sa fie prima persoana careia sa-i fi aparut
Fiul ei si Dumnezeul nostru, Biruitor peste moarte.
Lipsa Preacuratei Fecioare din grupul femeilor care
se indreptau, in zori, spre mormant (cf. Mt. 28, 1;
Mc. 16, 1) ar putea constitui un indiciu al faptului ca
ea Il intalnise deja pe Domnul. Femeile au devenit
primele martore ale Invierii, din vointa lui Hristos,
pentru ca au ramas fidele la piciorul Crucii si, deci,
ferme in credinta. Aceasta ne face sa credem ca
Mantuitorul i Se arata, prima data, Mamei Sale, cea
care I-a ramas fidela si care, in timpul cumplitei
incercari, si-a pastrat intreaga credinta.
Un scriitor latin din secolul al V-lea, Sedulius, in
poemul sau Carmen paschale, afirma ca Domnul S-a
aratat, in primul rand, Maicii Sale intr-o lumina
stralucitoare, pentru ca aceasta Maica preabuna
s a
raspandeasca
minunata veste.
In felul acesta,
era imputernicita
„sa se faca vestitoarea
Celui Ce
avea sa vina intru
slava, asa cum se
facuse odinioara
calea Celui Care
venise la noi prin
Intrupare�. Din
momentul acela,
Maica Durerii devine
Maica Invierii,
dupa cum arata
SfantulromanIoan Iacob-Hozevitul care i se adreseaza
asa: „Tu erai, mai inainte,/ Maica sfintelor dureri./
Astazi esti a slavei Maica/ Si a Sfintei Invieri�.
Deci, Maica Domnului, care era in unire
desavarsita cu Iisus la suferintele Crucii, cu
siguranta a participat la taina minunata a Invierii. Ea
L-a vazut pe Fiul ei inviind, pentru ca inima ei, intru
credinta, nu se despartise niciodata de El. De aceea,
ea nu s-a dus la mormant ca sa-L planga pe Cel mort,
despre Care stia ca a inviat. Ea intra in contact
personal cu Fiul inviat, gustand astfel, in mod deplin,
din bucuria pascala. Intr-o aripa a Bazilicii Sfantului
Mormant de la Ierusalim, se venereaza un bazorelief
vechi, ce reprezinta Aratarea lui Iisus Cel Inviat
Mamei Sale. Imi placea sa poposesc adeseori in
acel loc si sa meditez la bucuria extraordinara pe
care a avut-o Maica Preacurata atunci cand si-a
vazut Fiul in stralucirea trupului Sau inviat, si a primit
de la El balsamul mangaierii, si vestea biruintei vietii
asupra mortii.

Iubiti credinciosi,

Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a
declarat anul 2014 drept An omagial al Sfintei
Spovedanii si al Sfintei Impartasanii si An comemorativ
al Sfintilor Martiri Brancoveni, la implinirea a
trei secole de la moartea lor pentru credinta
stramoseasca. Calitatea noastra de „fii ai Invierii�
(Lc. 20, 36) presupune partasie la viata sacramentala
a Bisericii. Aceasta ne ajuta sa facem din trairea
noastra crestineasca o marturie jertfelnica a lui
Hristos Cel rastignit si inviat, Care a zis: „Daca M-au
prigonit pe Mine, si pe voi va vor prigoni� (In. 15, 20).
Tot El ne-a mai spus: „Pe cel ce Ma va marturisi pe
Mine in fata oamenilor, il voi marturisi si Eu in fata
Tatalui Meu, Care este in ceruri� (Mt. 10, 32).
Impacati cu Hristos prin Pocainta si uniti cu El
in Euharistie, dobandim asemanarea cu Maica
Domnului, in curatia launtrica si in intimitatea
iubitoare cu Cerescul Parinte Care vrea sa locuiasca
in inima noastra (cf. Pilde 23, 26). Aceasta ne
innobileaza si ne da forta necesara pentru a
persevera in bine si pentru a-L marturisi pe Hristos in
aceste timpuri marcate de trandavie spirituala si de
amagirea Satanei (cf. Apoc. 12, 9). Urmand exemplul
de evlavie al Sfantului Constantin Brancoveanu si al
tuturor martirilor Neamului nostru, ne dovedim „vii
pentru Dumnezeu� (Rom. 6, 4), si suntem faclieri ai Invierii
pe pamantul romanesc.

Al vostru catre Hristos-Domnul rugator,
� IRINEU
Arhiepiscop al Alba Iuliei

Lasă un răspuns