„Bine stim ca si cuvintele
trebuie sa fie ca banii, spunea
Sfantul Simion Stefan,
mitropolitul, ca banii aceia
sunt buni carii umbla in toate
tarile; asea si cuvintele,
acealea sunt bune, carele
le inteleg toti�.
Volumul „Un Omagiu Regal
pentru Romania adus de
stranepotul MS Regele
Ferdinand, A.S.R. Printul Paul
al Romaniei� poate fi circumscris
semnificatiilor afirmatiei
de mai sus, pentru ca
el circula in cei doi ani de
aparitie, in primul rand in
tara, dar si in lume, avand in
vedere ca un exemplar a
ajuns la fiecare familie regala
din lume, iar textul este
bilingv, si in romana, si in
engleza. Cuvintele acestei
carti circula pentru a fi
intelese in semnificatiile
lor profunde.
Cartea isi cauta nu doar cititorul,
ci e si restituire a istoriei
devenirii noastre sub semnul
regalitatii. Toate documentele,
scrisorile, fotografiile, obiectele
pezentate in carte fac parte acum
din colectia privata a A.S.R.
Printul Paul al Romaniei.
Iar cartea cuprinde, in cele 326
de pagini color ale sale, peste 600
de fotografii alb-negru si color din
arhiva personala a Reginei Maria,
a lui Carol al II-lea, a Principelui
Nicolae, a Printului Carol Mircea
si a Printului Paul, documente si
scrisori originale, unele inedite si
fotografii ale unor obiecte personale
ale Regelui Carol al II-lea si
ale Principelui Nicolae. Toate
realizate in conditii grafice
de tinuta… regala.
Este, in fapt, un prim volum,
care ilustreaza perioada 18661940, rezultatul a mai bine de cinci
ani de cercetare, documentare,
redactare, urmand ca volumul al
II-lea sa aduca istoria pana in
actualitate.
„Consider, declara Printul Paul
de Romania, ca mi-am luat un
angajament atunci cand am scris
aceasta carte. Am mostenit arhivele
regale si am considerat ca
este de datoria mea sa le protejez.
Insa, in momentul in care s-a
nascut fiul nostru, perspectivele
s-au schimbat, si am realizat ca
este de datoria mea sa impartasesc aceasta istorie cu poporul
roman si mai ales cu tinerii. Cred
ca volumul se va dovedi cu
adevarat folositor, pentru ca
prezinta Romania sub o noua
lumina, mai calda, mai profunda,
lucru benefic pentru imaginea
tarii noastre la nivel mondial�.
Din acest sentiment al datoriei
morale a aparut aceasta carte,
care reinscrie in paradigma istoriei
o pozitie, plecand de la document,
de la arhiva, oferind, cum
remarca in cuvantul prefatator
Alex Mihai Stoenescu, „o perspectiva
laudabila a obiectivitatii
in abordarea particulara a existentei
istorice a celor doua linii
dinastice, confirmate oficial
si prin Justitie, si care permite
o viziune noua asupra Regalitatii
romane�.
In aparenta doar omagiu, cartea
este insa si polemica, ea asaza
dezordinea lumii in ordinea istoriei.
Ea pune in armonie integralizatoare,
prin „triumfarile si infrangerile lor�
(P.1), rolul celor care au ilustrat
regalitatea in Romania mai bine
de opt decenii.
Datele istoriei, acceptate sau
respinse ori contestate, cu si fara
argumente, cu si fara respect fata
de adevar, abil manipulate ideologic,
au creat confuzie in privinta istoriei
regalitatii in Romania.
Intr-un efort al sintezei, aceasta
lucrare familiarizeaza cititorul cu
parcursul unui drum, deschis de
regele Carol I, cel care a pus bazele
statului roman modern, intr-o lunga
domnie de 48 de ani, si care s-a
condus dupa deviza „Nimic pentru
mine, totul pentru tara mea�. In
acelasi timp, cartea ofera si o imagine
asupra familiei regale, asupra
dimensiunii culturale a acesteia,
avand in vedere preocuparile literare
ale reginei Elisabeta, ramasa in
constiinta publica literara drept
Carmen Sylva. Preocupari in care a
antrenat-o si pe viitoare regina
Maria, sotia regelui Ferdinand I,
Intregitorul, cel care i-a urmat la tron
regelui Carol I din 1914 pana in 1927.
De altfel, regina Maria, cea care
la 17 ani devine sotia regelui Ferdinand,
are parte de o prezentare generoasa
si calduroasa, care-i scoate
in evidenta multiplele ei calitati.
Consideratiile legate de viata intima,
de popularitatea ei, de firescul ei
existential nu fac decat sa consolideze
personalitatea puternica a
acesteia, pana la sugestia unui
ascendent asupra regelui Ferdinand,
in privinta autoritatii statale.
Cartea aduce lamuriri legate si de
relatia Printului Mostenitor Carol, cu
aristocrata Ioana Valentina Lambrino,
de casatoria lor scurta, urmata de
„anularea ilegala a casatoriei� lor,
desfacere a casatoriei, pe care,
spre sfarsitul vietii, regina Maria
marturiseste ca a regretat-o. Insasi
relatia dintre cei doi, regina mama
si fiul ei, e reconsiderata, prin
publicarea unui fragment dintr-o
ultima scrisoare din 1938, cu putin
timp inainte de moartea sa.
Veritabil album, lucrarea ASR
Printul Paul, pune in valoare un
insemnat numar de fotografii
ale Reginei Maria si
ale rudelor sale din familiile
regale europene. E un element
forte, o istorie in imagini,
conferind o binecunoscuta
afirmatie: o imagine
face cat o mie de cuvinte.
Regele Carol al II-lea,
„primul monarh roman adevarat�,
cel care a fost pe
tronul Romaniei intre 1930 si
1940, este privit in dimensiunea
a ceea ce, precizeaza
autorul cartii, multi
istorici considera „perioada
de aur� a Romaniei,
consecinta a determinarii si
vizionarismului regelui, atat
din punct de vedere economic,
cat si cultural si
diplomatic. Acest capitol
completeaza argumentele
in favoarea mariajului dintre
regele Carol al II-lea si Zizi
Lambrino, cu detalii legate
de circumstantele anularii civile
a mariajului dintre cei doi. Din
relatia lor s-a nascut, in 1920,
Carol Mircea Grigore, tatal
ASR Printul Paul.
Biografia regelui Carol al II-lea
e urmarita si dupa ce acesta a fost
fortat sa paraseasca tara, in 1940,
pana la moartea sa, in 1953, in
Portugalia. Dar ea e vazuta si prin
prisma consecintelor ei, recunoa
sterea printului Carol Mircea
ca fiu legitim al regelui Carol al
II-lea, fara contestarea atunci a
acestui drept de catre celalalt fiu,
regele Mihai I.
Completarea si a acestui capitol
biografic cu imagini fotografice
sporeste in frumusete
lucrarea.
Pagini sunt dedicate si Printului
Nicolae, printesei Elisabeta,
printesei Maria, printesei Ileana,
printesei Ioana, printesei Elena,
printesei Elena Lupescu, printului
Carol Mircea Grigore, o galerie
impresionanta de portrete regale,
care se incheie, firesc, cu un
(auto)portret al ASR printul Paul
al Romaniei, bogat ilustrat cu
fotografii ale familiei Altetei Sale.
Volumul asaza istoria regalitatii
din tara noastra intr-o noua perspectiva
prin forta documentului
si fervoarea expunerii. Nimeni nu
poate sa fie scos din istorie, chiar
daca se spune ca unii fac istoria,
iar altii o scriu.
Cartea e, totodata, un mod de
tezaurizare a unui timp si a unui
rastimp istoric, pune in unitate
istoria si in coerenta adevarul. E
marturie si marturisire.
E deopotriva document si manual
de istorie, dar e si povestea
unor destine care si-au inscris
destinele lor pe traseul destinului
neamului nostru, apartinand
acestuia, cu bune si cu rele.
E o carte necesara, pentru ca
ea vine dupa o lunga perioada de
taceri si mistificari sa vorbeasca
despre noi, despre sentimentul
romanesc al fiintei, asa cum el a
fost asumat la rascruce de drumuri
sau de vanturi, daca vreti, de
optiunea monarhica.
Pentru autor, ASR Printul Paul,
aceasta carte e un triumf, o
necesara reinsertie existentiala,
atat spiritual, cat si geografic.

Lasă un răspuns