Liviu Stef � o viata inchinata
stiintei si artei

Liviu Stef a fost un om
admirabil, un artist perfectionist,
harnic, neostoit, un
intelectual de rasa, cu o
cultura profesionala consistenta
(a fost medic veterinar
si biolog), dar si cu o
cultura in domeniile artei si culturii admirabila.
Am fost parteneri in cele mai importante proiecte
culturale ale sale din ultimele doua decenii. Am
realizat zeci de expozitii impreuna, patru albume de
arta si am avut lungi conversatii pe teme de arta si
literatura, unde era cu adevarat acasa, avandu-l si ca
pe unul dintre cei mai impatimiti cititori ai revistei Vatra
veche, revistele citite de el avand sublinieri, adnotari,
pe marginea carora ii ofeream adesea… completari.
Lucrarile lui au ilustrat mai multe numere ale Vetrei
vechi, intr-un gest de omagiu al unei publicatii care a
a pus de la bun inceput pret pe valoare.
Biografia sa artistica a capatat relief, diversitate,
substanta in toata aceasta perioada, in care si-a
asumat cu responsabilitate, programatic, cateva teme
artistice pe care le-a ilustrat cu succes, atat pe panze,
cat si in albumele sale de pictura, fiind, practic, nu
doar original, ci si singular in demersul sau.
La varsta sa venerabila, n-a incetat o clipa sa viseze,
sa creeze, sa puna o pata de culoare luminoasa pe
intunecimile acestei lumi.
In plus, Liviu Ovidiu Stef era si un om generos.
Multi castigatori ai concursurilor literare pe care
le-am organizat au primit ca premii lucrari semnate
de Liviu Ovidiu Stef, care erau daruite cu drag.
Albumele de pictura ale lui Liviu Ovidiu Stef sunt si
arta, si istorie, si credinta: „Biserici de lemn din judetul
Mures�, Editura Nico, 2006, „Satul sasesc�, Editura
Nico, 2008, „Sighisoara medievala�, Editura Nico, 2009
„Campia Transilvana�, Editura Nico, 2011, si-au gasit
loc pe rafturile unor biblioteci din tara si strainatate,
ramanand sa depuna marturie pentru un destin artistic.
Anul trecut, la Galeria Primer, am organizat cea mai
frumoasa si cuprinzatoare expozitie de pictura Liviu
Ovidiu Stef, aproape o suta de lucrari in care s-au
adunat panze din toate temele sale abordate. O
retrospectiva care ne-a aratat adevarata anvergura
artistica a lui Liviu Ovidiu Stef.
Ca o recunoastere a contributiei sale in domeniul
artei plastice, in 2002, i-am acordat Diploma de
Excelenta din partea Directiei Judetene de Cultura
Mures. Dar el a avut mereu parte de aprecierile si
respectul confratilor sai artisti, ale iubitorilor de arta.
Era mereu in cautarea de teme artistice, ramanandu-i
in lucru doua subiecte: poeme celebre in lectura
plastica, cu autori din largul lumii, inclusiv mureseni, si
o alta, pe care i-am sugerat si la care a si facut cateva
lucrari, schite, documentari, era „Portrete ale oamenilor
de cultura mureseni�. Am stabilit si o lista, de peste
40 de nume.
A plecat Dincolo, murmurand poeme dragi, precum
si cu imaginile acelor chipuri care n-au mai ajuns pe
panza, dar si cu bucuria ca chipul lui bland, senin va
ramane in sufletele noastre.
NICOLAE BACIUT

Concursul National de Creatie Literara
„Ion Creanga�, la final, cu Nicolae Baciut la timona

Concursul National de Creatie
Literara „Ion Creanga�, organizat
de Scoala Gimnaziala „Ion
Creanga� Braila, in colaborare cu
Inspectoratul Scolar Judetean
Braila, Biblioteca Judeteana
„Panait Istrati� Braila si Muzeul
Brailei, editia a IX-a, a ajuns la
final, reusind sa adune in jurul sau
talente reale, peste o mie cinci
sute de elevi, din aproape toate
zonele tarii, precum si din
Republica Moldova.
Sectiunea A. a fost dedicata
creatiei literare, poezie si proza,
la care au participat elevi din
clsele II �VIII. Sectiunea B.,
avand ca tema comentariul unui
text poetic apartinand unui autor
contemporan, a propus spre
analiza versuri din volumul lui
Nicolae Baciut, „Poeme verzi pe
pereti�, Editura Nico 2013. La
aceasta sectiune au participat
177 de concurenti, 30 dintre
acestia fiind desemnati laureati.
Particularitatea acestui concurs
rezida si din abordarea sa
editoriala, fiindca au fost tiparile
cinci volume, ca materializare a
intregului efort de creatie literara si
interpretare critica.
Creatiile celor de clasele II-IV au
fost publicate in volumul „Anotimpul
din vis�, editie ingrijita de prof.
Mariana Simion, ale celor de clasele
V-VIII in volumul „Fereastra timuplui�,
editie ingrijita de prof. Angela Olaru,
prof. Carmen Valentina Vlad si
Nicolae Baciut, iar lucrarile de la
sectiunea B., clasele VIII � XII, in
trei volume: „Poeme verzi pe pereti�,
Nicolae Baciut in interpretari critice,
„Poeme verzi pe pereti�, Nicolae
Baciut in interpretari critice,
laureati, si”Poeme verzi pe pereti�,
Nicolae Baciut in interpretari critice,
elevi galateni, editii ingrijite de
prof. Angela Olaru, prof. Carmen
Valentina Vlad, prof. dr. Corneliu
Goldu si Nicolae Baciut.
Peste 1.500 de pagini de carte,
ceea ce este impresionant, si ofera
o cu totul alta imagine asupra
interesului manifestat de elevi
pentru creatie si lectura, inclusiv
cea critica.
Printre participanti, multi elevi si
din judetul Mures, din Targu-Mures,
Reghin, Glajarie… Intre cei premiati
la creatie: Premiul I: Ioana Crisan,
clasa a V-a, Colegiul National
„Unirea�, prof. coord. dr. Mariana
Chetan, Candea Adela, clasa a VIII-a,
Scoala Gimnaziala „Avram Iancu�,
Tarnaveni, Premiul II, Nemes Magda,
clasa a V-a, Colegiul National
„Unirea�, prof. coord. dr. Mariana
Chetan, Nicolici Dragos Sabin, clasa
a VI-a, Palatul Copiilor, Targu-Mures,
prof. coord. Codruta Baciut, Capusan
Andreea Miruna, clasa a VIII-a,
Scoala Gimnaziala „Al. Ceusianu�,
Reghin, prof. coord. Monica Pop.
Juriul, prezidat de Nicolae Baciut,
a fost alcatuit, la interpretare critica,
din prof. Angela Olaru, prof. Marioara
Novac, prof. Ana Maria Zlavog, prof.
Zina Pancu, prof. Iuliana Blanaru.
Festivitatea de premiere a avut loc
la Muzeul Brailei, in fata unei sali
arhipline.
Diplomele au fost inmanate de
organizatori, iar premiile, in carti, de
Nicolae Baciut.
Acesta a sustinut si un recital de
poezie de 40 de minute. (N.B.)

Ioana Heidel

Dincolo de orizont

– Roman
Literatura romana contemporana este astazi mai
bogata cu un nume, IOANA HEIDEL, iar Sighisoara
poate fi mandra ca mai adauga in palmaresul sau
cultural o sighisoreanca prin adoptie, avand un
aport de o certa valoare scrierii lirice postmoderne.
IOANA HEIDEL s-a nascut in Oltenia, comuna
Goicea din Lunca Dunarii, judetul Dolj. Studiaza la Bucuresti la
„Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara. Prin casatorie
cu un sas se stabileste la Sighisoara, unde isi va petrece o parte din anii
tineretii. Va lucra la Saschiz si Sighisoara. Aici, Ioana Heidel ia contact
cu o noua lume, cea a nationalitatilor conlocuitoare, lume pe care pana
atunci o cunoscuse ca notiune prin presa si radio. Autoarea va numi
aceste meleaguri „Ardealul, noua mea patrie�, unde va trai si cunoaste
indeaproape traditiile si obiceiurile sasilor, dar si ale romanilor din
Transilvania.
Tineretea ii este o confruntare continua, prin chiar constrangerile si
racilele sistemului comunist. O situatie neprevazuta de boala, a singurului
ei copil, o trimite peste granita in Germania (lucru foarte greu de obtinut
in acea vreme) unde descopera un alt univers si o alta civilizatie total
deferita de Romania, LUMEA CAPITALISTA.
Un om care este predestinat pentru studiu va continua in aceeasi
lume a cunoasterii, mai intai in stiinta informaticii si apoi in cea a medicinei
umane, la W�RZBURG, unde locuieste.
Destinul complicat o poarta dintr-un loc in altul, in situatii total
neprevazute, care o obliga sa lupte, sa se reinventeze, sa o ia de la inceput,
castigand experienta, succese profesionale si apoi notorietate, si aceasta
datorita muncii temeinice facute, oriunde s-ar fi aflat cu rigurozitate si
inalt profesionalism, asa cum a invatat in scoala romaneasca.
Contactul cu oamenii din diverse locuri geografice ii fixeaza o conceptie
proprie despre lume si viata, bazate pe un rationalism clar, fixator de
calitate, in care sufletul nu se pierde, ci dimpotriva joaca un rol esential
intre viata, spirit si societate.
Cartea DINCOLO DE ORIZONT a aparut in anul 2013, la editura Sitech,
din Craiova, intrand in categoria monografii, amintiri, eseuri. In cateva
luni, editia s-a epuizat, ceea ce o determina pe Ioana Heidel s-o reediteze,
adaugita si revizuita la Editura Nico, din Targu Mures. Prin revizuire si
adaugire, lucrarea trece la romanul liric in care protagonista cartii este
si eroina principala, iar derularea actiunii ramane la persoana intai.
Personajele secundare oscileaza in destinul ei intr-un „zig-zag�, cand indiferent,
cand intr-un univers emotional, incarcat, cald, afectiv si prietenos.
Intreaga carte se deruleaza prin confesiune, o confesiune marcata
de tristetea unui destin, care va implica greutati si sperante, confuzie si
claritate, izbanzi si esecuri, romantism si dramatism, oboseala, frica, boala,
framantari interioare stresante, dar si bucurie, adaptare, succese, date
pentru Ioana Heidel, de un resort interior foarte puternic, FAMILIA.
De-a lungul actiunii reactiile ei sunt diferite: de respingere, bariere
impuse de limba si traditii (paginile cu intrarea in familia sotului), de
revolta (complex al intrusului), soc cultural (intr-o lume noua, altfel
inchipuita), de adaptare (lumea capitalista), de recunostinta si omagiu
adus parintilor si pamantului strabun.
Actiunea romanului se disociaza prin diverse intalniri, cele mai multe
neprevazute, care incadreaza viata eroinei intr-o experienta constructiva
si de intelegere a lumii inconjuratoare.
Personalitatea sa inzestrata cu darzenie, spirit critic si umor
oltenesc, se slefuieste prin definirea unui spirit inalt, de acceptiune,
generozitate, altruism si inteligenta.
Prin aceste trasaturi, acest roman are si un aspect cu pronuntat caracter
psihologic. Nu de putine ori, autoarea, recurgand la intuitie, logica si chiar
invocand puterea-divina dupa logica noastra crestin/ortodoxa.
In acest proces existential, Ioana Heidel se revolta de nenumarate ori,
cautand dreptarea, neacceptand indiferenta si rautatea ascunsa sub o
masca amabila si prietenoasa. Ne dezvaluie minusurile capitalismului,
interesul vadit al lumii occidentale de a produce valoare „cat trei brate
de munca�, spune autoarea in text, iar pe masura ce puterea ta scade „ti
se taie pic cu pic creanga de sub picioare.�
Respectul pentru limba si tara ei sunt evidente. Expresiile si proverbele
neaose romanesti aduc un plus de savoare lecturii.
Titlul cartii DINCOLO DE ORIZONT, o frumoasa metafora, este extrem de
bine ales. Poate sugera o poezie sau o imagine picturala, ceea ce s-a si
indeplinit prin coperta cartii realizate de pictorita Olimpia Zdrenghea.
Imaginea copertii, viu colorate, constituie drumul pe care destinul a purtat
pasii autoarei Ioana Heidel, de ceea ce poate fi numit DRUMUL PARCURS. In
stanga jos, statuia cu legenda localitatii Goicea din sudul Olteniei, locul de
bastina si al copilariei. In dreapta, vestitul Turn cu Ceas din Sighisoara,
simbol al culturii sasesti din Ardeal, loc unde, dupa casatorie, si-a petrecut
o parte din anii tineretii. Sus, in perspectiva, Cetatea din W�rzburg, Germania,
loc al maturitatii, cel care a dus implicit la scrierea acestei carti.
Cartea se structureaza pe mai multe DIRECTII, care se completeaza
armonios, cea a traditiilor, obiceiurilor si ritualurilor oltenesti, dar si ale
celor sasesti, care reies din contextul naratiunii. Apoi cea a perioadei
social-istorice: comunismul si securitatea, cu cronicul si anacronicul,
urmarire si teama, grija si supunere. Adevarate pagini de istorie, cu
marturii despre colectivizare in Oltenia, cu marturii din timpul celui
de-Al Doilea Razboi Mondial, deportarea sasilor si Revolutia din 1989.
Frumoase monografii despre satul romanesc din Oltenia, din satul
Saschiz, din Transilvania si orasul medieval Sighisoara. Si intre toate
acestea se impleteste o frumoasa poveste de dragoste intre o olteanca
si un sas din Sighisoara, Sven.
Povestea lor este decenta si morala, umbrita mai tarziu de teama si
grija pentru sanatatea copilului lor.
Grija si lupta cu boala si apoi insanatosirea fiului lor, Hendrik, scoate in
relief portretul mamei devotate, cu spirit de sacrificiu dus la extrem, cu
grija si preocuparea continua pentru viitorul copilului si armonia familiei.
Portretul literar al mamei incepepe odata cu ursitoarele si mama eroinei si
continua apoi prin ea. Trairile lor sunt atat de vii si puternice incat te
patrund pana la pierderea identitatii si participarea ta ca cititor la derularea
evenimentelor actiunii. Aceasta prietenie, pe care ti-o confera autoarea
prin stilul sau cald, poate fi un dar pretios, bucuria oricarei lecturi.
Din punct de vedere stilistic, cartea este o dantelarie stilistica, de la
metafora simpla la adevarate imagini poetice scrise cu rafinament si
candoare, ceea ce te captiveaza de la primele randuri. O metafora
complexa prin mesaj este insusi titlul, DINCOLO DE ORIZONT.
Cartea Ioanei Heidel este unica prin europenizare, stil, eleganta,
rafinament, deschizand in acelasi timp (lucru rar intalnit astazi)
apetitul pentru lectura, intrand pe poarta sufletului fiecaruia dintre
noi, cu incarcatura afectiva a textului si forta de naratiune a omului
cu talent si har scriitoricesc.
Desi nu vine din lumea literara, ci din cea a stiintifica, speram ca drumul
ei literar sa continue si sa treaca „Dincolo de orizont�.
LUCIANA TODEA

Lasă un răspuns