Intr-un comentariu precedent, ne-am mai
referit la „dihonia� existenta, inca � si dupa
24 de ani � intre institutii si politicieni. Va fi
oare altfel dupa „prezidentialele� din acest
an? Deocamdata, un singur lucru va fi sigur!
La finele anului 2014, vom avea un nou
presedinte si, sa speram, un nou mod de a
face politica. Pentru ca, vorba aceea:
pestele de la cap� Spunem acest lucru
(despre europarlamentare ne vom referi cu
alt prilej), deoarece, in ultimii ani, dar mai
cu seama in ultima perioada, noi, cetatenii
de rand, am asistat neputinciosi la o
permanenta confruntare intre presedintele
tarii si Guvern, intre acesta si principalii
sai adversari (cu care ar trebui, institutional,
sa colaboreze) si, in raport de
situatii, sa mediteze!
Conflictele au ajuns pana acolo, incat,
la un moment dat, presedintele Traian
Basescu le-a spus reprezentantilor FMI ca
nu va semna scrisoarea de intentie, ceea
ce, daca pana la urma, s-ar fi intamplat
(numai pentru „celebra acciza� la carburanti
si pentru ca Basescu nu-l suporta pe Ponta
si viceversa!), ar fi trimis negocierile
(Guvernul � FMI � CE � Banca Mondiala) in
derizoriu. Pana la urma, bunul-simt a triumfat!
Acum, un alt conflict s-a iscat, generat
de reducerea CAS cu 5%. Cabinetul Ponta
ne spune ca reducerea este sustenabila,
Basescu, dimpotriva, ca nu! Pentru ca nu i
s-ar fi adus � la intalnirea de la Cotroceni �
argumente convingatoare, nici de catre
Victor Ponta, nici de catre ministrul Ioana
Petrescu! „Daca aceasta masura nu va fi
luata in aceasta perioada � cand se
inregistreaza crestere economica �
inseamna ca nu va mai fi luata niciodata�,
spunea premierul Ponta. Vom vedea�
Poate ca, pana la urma, si in acest caz,
bunul-simt va triumfa!
Or, ce denota si acest lucru? Ca, desi in
atributii constitutionale ale presedintelui
„tuturor romanilor� (aflat si in ultimele luni de
mandat) ar fi trebuit sa intre, la loc de cinste,
medierea conflictelor intre institutiile tarii, am
asistat, dimpotriva, la „bagatul dihoniei� intre
ele. Dar ca sa mediezi intre institutiile politice
(personalitatile) unei tari, sa aplanezi conflictele
trebuie nu numai sa ai o viziune
istorica, dar si un ideal national. Adica tocmai
ceea ce i-a cam lipsit presedintelui.
Sa ne amintim insa: ce „mediere� ar putea
face Traian Basescu intre institutiile statului,
intre politicieni, atat timp
cat, pe postul public de
televiziune, presedintele
compara, la o ora de maxima
audienta, clasa politica din Romania (al carei
exponent „de frunte� este chiar Traian
Basescu) cu o „zoaie aruncata pe un geam�?
Acelasi Basescu, in acelasi context, declara,
in preajma sarbatorilor de iarna, urmatoarele:
„slava Domnului ca nu mai e economie de stat,
ca s-a privatizat, ca avem multinationale care
sunt dependente de supararile mele cu
Guvernul, de supararile Parlamentului cu mine,
pentru ele important este mediul de afaceri�.
Carevasazica, Traian Basescu este suparat
pe Guvern si pe Parlament, cam in felul in care
ne-am supara noi (muritorii de rand) pe vecina
care baga aspiratorul la ora sase dimineata.
Cum isi permite, chiar presedintele tarii, sa
declare public supararea pe doua dintre
institutiile principale ale democratiei, dar si
sa bage clasa politica in aceeasi oala�
nespalata (ba chiar, plina de zoaie)? Iata ca
poate. Dar atunci, cum mai mediaza? Pai, cum
a facut-o pana acum. Adica, deloc!
� Asa s-a ajuns ca scandalurile, incepute
in 2005, sa continue in 2006, in 2007 si sa se
transforme intr-un razboi politic, care afecteaza
tot mai mult Romania, in 2014.
Din pacate, datorita acestui mod de a face
politica, si in 2014 � apreciaza analistii �
lucrurile se indreapta intr-o directie ingrijoratoare.
Pentru ca efectele politicii conjuncturale,
haotice chiar, sunt ingrijoratoare si
perspectivele deloc incurajatoare. Iar clasa
politica nu pare a mai detine raspunsuri
viabile nici macar pentru obisnuitele „carpeli�
tipice romanesti. De ce? Intrucat cuvantul de
ordine a fost (este, inca, si acum, cu USD-ul
„la carma�) incompetenta.
Desi semnale bune dinspre
economie exista. Bunaoara,
in cel de-al 23-lea an de
cand, in Romania, a inceput
sa fie pusa ordine in masurarea inflatiei
� declara Adrian Vasilescu, consilierul
Guvernatorului BNR �, la unul dintre indicatorii
la care stam bine, intr-o economie care nu
merge inca tot atat de bine, este inflatia.
Totodata, somajul, chiar daca nu scade
semnificativ, nu creste.
De ce atunci sunt, „ingrijoratoare� perspectivele?
Printre altele, pentru ca declaratiile la
care ne-am referit � venite dinspre Cotroceni
� dau nastere la interpretari si creeaza
sentimentul ca Romania este o tara instabila
politic, fara cea mai elementara norma
democratica. In plus, 2014 este si anul
„prezidentialelor�, iar cele doua tabere �
stanga � dreapta � vor continua razboiul absurd
pentru anihilarea celuilalt. Asta, daca nu luam
in calcul ca, pana si in interiorul USD, s-ar putea
isca neintelegeri pe seama „prezidentialului�
desemnat, cata vreme, unii pesedisti si-ar
dori un candidat propriu la presedintie.
Dar, pe langa alegeri, alta ar trebui sa fie
agenda politicienilor (a USD-ului, in
principal, aflat la guvernare) in 2014 si in
viitorii ani: cresterea economica. Caci,
intr-o prezentare sustinuta la Academia
Romana, guvernatorul BNR, Mugur Isarescu,
a declarat ca Romania are nevoie de inca
zece ani pentru a ajunge la 60% din media
UE a PIB/locuitor. Pe de alta parte, in cadrul
dezbaterii „Romania investitiilor � Romania
Dezvoltarii�, premierul Victor Ponta a
declarat ca ” ar vrea ca la 1 iulie 2019, cand
Romania va detine presedintia UE, strainii sa
vina cu euro, nu cu lei�. Ceea ce presupune �
cum sustinea acelasi Victor Ponta � ca
„Romania trebuie sa adopte moneda unica
europeana in anul 2018, cand Romania va
sarbatori 100 de ani de la Marea Unire�.
Obiectiv maret, insa, cam greu de realizat!
Sunt (exista), asadar, tinte mult mai
importante de atins decat „balacareala� de
acum, de la „varful� politicii romanesti. Mai
ales ca, din �90 incoace, Romania a trecut
prin sapte cicluri electorale (din 1990, 1992,
1996, 2000, 2004, 2008 si 2012), dar bunastarea
mult promisa de mai toate guvernele se lasa
inca asteptata. In 2012, USL (intre timp
destramat!) a venit la guvernare cu 100 de
solutii sub lozinca „Romania corecta,
Romania sociala�. Dar, inca � asa cum
guvernele precedente ne-au demonstrat �
de la vorbe (promisiuni) la fapte e o cale
lunga. Or, pentru a nu dezamagi, precum
alte guverne, USD-UDMR, sa se disocieze
de politica „improscatului cu laturi�, care,
indiferent de cine o intretine, este si
rusinoasa, si, mai ales, paguboasa. Iar
decizia lui, Ponta, de a nu mai raspunde
provocarilor, pare inteleapta. Mai ales, daca
va fi si respectata! Or, aicea-i problema!
Caci, adeseori, politicianul roman una
spune, si alta face! Din pacate�
Caci, dupa ruperea USL, si Victor Ponta
calca in� strachini, ca si Traian Basescu!